Den första juli

Idag är det precis två veckor kvar tills jag flyger hemåt. Äntligen! Jag längtar hem varje dag nu. Till mamma, pappa, Ida, Higgins, mina kompisar, till svensk sommar, till MAX, till att få avsluta Harry Potter-serien som jag inte hann göra innan jag for, till att sitta på kajen, bada i havet, sola på en STRAND.. Jag längtar tills jag kan cykla ner till stan, jag längtar efter frisk luft och svensk mat! Åt helvete med franskt cuisine just nu, drömmer bara om svensk husmanskost på nätterna! Krögarpytt, hemlagad palt, blodpudding, rotmos med fläsk, knäckebröd, nynäslimpa med leverpastej och smörgåsgurka, BOB Blandsaft, lösviktsgodis och dill-och gräslökschips...Dip! Felix delikatessköttbullar, mormors morotsstuvning. Daim, skagenröra, Brämhults juicer, blåbärsmjukglass på torget, kebab (visserligen inte svenskt men det räknas ändå, för här är kebaben alldeles torr och jävlig)... Kryddjärpar! Cheeze Cruncherz, Trocadero och romerska bågar..Kaviar, hushållsost, kanelgifflar, FILMJÖLK, Mumintrollskex, gravad lax med sås på tunnbröd, senapssill, fiskbullar, grillad sparris, mormors lingonsylt och p o t a t i s b u l l a r. . .


I hope when you're in bed with her, you think of me
Arg musik är min grej just nu. Lyssnar precis just i detta nu på Never Again med Kelly Clarkson.


Snart flyger jag!


Sedan i fredags återinförde jag lördagsgodis. Mina tänder är alldeles förtvinade av allt socker, rödvin, sena kvällar och onyttig mat. Det går hittills o-bra. Eller ja, det gick bra lördag. Tänkte att söndag också nästan gilldes som lördag eftersom det fortfarande var helg, så jag åt godis då också. Igår måndag åt jag bara en (några) bit(ar) chokladsockerkaka, och det är faktiskt inte godis. Idag hämtade jag ut ett paket på posten som dessvärre innehöll en finfin påse smågodis från Hemmakväll. (Fick även en blå kulspetspenna, en dubbel-dvd: Moulin Rouge/Walk the line och en liten hälsning) Man måste faktiskt fira när man har svenskt godis för en gångs skull! (Hade det i och för sig i lördags) Fy på mig. Disciplinen blir verkligen sämre med åren, det stämmer.

"I can resist anything but temptation" -Oscar Wilde.


Nu ska jag strax börja styra upp mitt liv genom att städa upp lite i skåpet där jag har viktiga papper, oviktiga papper, böcker, recept, bortglömda kom-ihåg-lappar, solglasögon, en telefonkatalog, tidningar med mera. Vi som känner Anna Thrysén behöver ingen vidare förklaring utan förstår redan vid det här laget att nämnda skåp ser ut som själva fan. Laure kom hem i måndags, från en tvåveckorsvistelse på Korsika där hon hälsade på sin morfar. Efter snabbt konstaterande att lägenheten var i akut behov av städning tog hon ambitiöst tag i uppgiften, så nu är i alla fall resten av lägenheten ren och fin!
Har i alla fall tagit steg 1 och skrivit ned en lista på saker jag måste komma ihåg att göra innan jag drar. Bra! Måste förbi Monop' och köpa fransk ost, foie gras, nutella, sura band på burk, franskt godis och choklad. Har bestämt att kika förbi Gibert Jeune också för att köpa en fransk bok eller två att öva mig på så att jag inte glömmer bort all franska när jag är hemma i Sverige. Ska köpa Bescherells verb-böjningsbok, Le Petit Nicolas, Ensemble c'est tout (originalversionen av "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda) samt Bonjour, Tristesse.
Sedan som sagt städa, leta reda på saker jag ska ta med mig hem, få ångest, packa, packa om, få mer ångest, skriva en till lista samt åka!
Vill hellre gå ut i någon park och sola idag, det är så varmt och så fint väder! Men nej, får nog stanna inne idag. Börjar jobba klockan 16 också så jag ska försöka hålla mig i kvarteret.

Efter fyra veckor i Umeå bär det av till Den Kungliga Hufvudstaden för att hälsa på Elin, Frida, Marita, Linn med flera i en vecka. Därefter Göteborg i en vecka hos Mathias och Emma och sedan tåg tillbaka till Stockholm och därifrån direktflyg till Paris.

Plan:
15 Juli Paris-Sthlm 21:20-23:59
16 Juli Sthlm-Umeå 08:30-09:35
16 Juli-12 Augusti: Hemma i Umeå
12 Augusti Flyg Umeå-Sthlm 10:05-11:10
12-19 Augusti: Hos Elin mfl
19 Augusti Tåg Sthlm C- Gbg C 10:10-13:17
19-26 Augusti: Hos Mathias och Emma
26 Augusti Tåg Gbg C- Sthlm C 10:42-13:50
26 Augusti Sthlm-Paris 18:00-20:40

Ikväll ska jag ge Fernand min ifyllda borta-från-jobbet-blankett. Sista jobbdagen blir tisdag den 8 juli, för den 9 och 10 hade jag tänkt hinna med allting jag måste hinna med innan jag far. Handla, städa, packa... Fredag den 11 juli åker nämligen jag, Laure och alla andra till Villers-Cottêrets (den lilla byn utanför Paris som alla vi umgås med kommer ifrån. 1 timmes tågresa.) för att spendera helgen där. Måndag den 14 juli är det franska nationaldagen, men eftersom alla jobbar under veckan firas den under helgen istället. Vi stannar där till söndag eller måndag kväll, och sedan åker vi hem till Paris igen. Om jag hinner ska jag titta på firandet inne i Paris på måndag också. De hade börjat sätta upp läktare på Champs-Élysées redan förra veckan, där det ska bli spex med fyrverkerier, soldatmarscher med mera.

Och dagen efter, tisdag den 15 juli, är det som sagt den stora dagen när jag flyger hem! Hänger som vanligt på Arlanda över natten och tar tidiga morgonflyget till Umeå dagen efter.


Nu blir det mer listskrivande och sedan uppstyrande av liv (dvs städa skåpjäveln)!

Dagens låt: Since you've been gone -Kelly Clarkson


Flygis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0