TGI..S?

Det är sjutton grader och det ligger ett tjockt molntäcke över Paris idag. Igår kväll låg det ett tjockt åskmoln ovanför mitt huvud; Jag hade jag kommit på en lagom klatschig ämnesrubrik (TGIF!), skrivit ett reportagelångt inlägg och så försvann hela skiten när jag tryckte på "Spara & publicera". Jag var bara LITE less för resten av kvällen, som ägnades åt att plugga och äta godis. På tal om sötsaker så har jag infört lördagsgodis i kalendern igen. Eller snarare fredags- och lördagsgodis. Känner att det kan bli svårt att hoppa från konstant godisätande till en gång i veckan, så jag trappar ner lite i taget. Ett sådant beslut skulle få vilken kedjerökare som helst att hoppa från närmsta bro, men hittills går det bra! Jag blir testad varje dag eftersom det står ett godisstånd (BON BON MANIA!) utanför min skola, plus alla vending machines som ligger lämpligt utplacerade på varenda Metro-station.

Det har bara varit jag och Stéphane här inatt, eftersom Laure var på apértif hemma hos Elise och Tibo. Jag var jättetrött och hade verkligen ingen lust att komma med, så jag stannade hemma. Jag har precis vaknat och sitter och äter rostat bröd med croque monsieur-ost. Stéphane är i sitt rum där han lyssnar på vinjetter till olika barnprogram, typ japanskt tecknat, Teenage Mutant Ninja Turtles och Power Rangers. Väldigt normalt :)
Vidare kan jag berätta att jag var i upplösningstillstånd i förrgår när jag lyckades få aceton på min älskling. Lyckligtvis träffades inga vitala delar, men hon är lite gråfläckig på sidan av skärmen. Inte fint. En lösning på problemet kan ju vara om jag råkar glömma henne på Metro:n och sedan få ut en ny på reseförsäkringen, men det känns så elakt. Mac:is är ju min bebis, min första dator! Inte kan jag lämna henne bara sådär. Dessutom lär det ju ta minst en månad innan jag får pengarna,. Tror att jag ska byta ut topchassit när jag kommer hem över jul istället. Nog om det...

Idag ska jag nog plugga mera. Skolan går bra, läraren heter Nolwenn och ger inte så mycket läxor. Hon har mörkt hår, är runt 30 och smackar som en ekorre när man uttalar något ord fel (Ça vaaaa Anna?). De är sjukt noga med uttal här, vilket är bra. Det är mycket rollspel och andra muntliga övningar. Även om vi inte får så mycket hemläxa är det ändå mycket nya ord, och det är svårt att komma ihåg dem om man bara har sett dem en gång. Därav mitt läxlösa pluggande.
Vi är sex stycken i klassen: Det är jag, Boo från Thailand, David Alejandro från Chile, Makoto från Japan (?), Judie från Sydkorea och Belinda från Australien (De två sistnämnda är de enda som pratar förståelig engelska). Vi var åtta men japanskan Masako och norskan Talle åkte hem igår. De två första dagarna bytte jag klass två gånger innan jag kom rätt, så amerikanen och de två svenskorna går inte i min klass längre. På måndag kommer det nytt folk till skolan, då kanske vi får tillökning!

Igår efter skolan gick jag till en bureau de change för att växla in 200 riksdaler. Efter mycket sökande fram och tillbaka på Boulevard Haussmann hittar jag den äntligen, precis bredvid BNP. När tanten har tagit mina surt förvärvade sedlar och tittat på mitt pass ger hon mig 14 Euro! Billigt!!! Efter snuvandet på pengar gick jag till DeMets för att möta Boo, Boos syster, Judie, Masako och Nolwenn där de lunchade. Judie bad oss komma till henne någon dag nästa vecka för att äta koreansk mat. Det blir nog roligt!


image47



Igår, innan Laure åkte till Charonne (där Elise och Tibo bor), gick jag och hon på Carrefour där vi handlade allt möjligt smått och gott. Mest godis, marmelad, mat och en vinare till Nat eftersom han fyller år på torsdag (vi ska skicka honom ett paket med sakerna). Det hindrade oss emellertid inte från att plocka åt oss Ben & Jerry's-glass, choklad, Madeleines, frukt och annat mysigt till oss själva! Det är helt sjukt hur mycket totalpriset på kvittot kan skilja bara för att man köper lite andra saker. När jag var och handlade mat (och endast mat, köpte inte en enda godis- eller kakbit!) köpte jag grejer som kommer räcka till en veckas måltider, och det gick på 40 Euro. Allting rymdes i två stora matkassar. Igår när vi köpte marmelad, glass och bara lite annat som alltihop gick ner i en matkasse gick på 50 Euro! Okej, det är bara 10 Euro som skiljer, men inget av det vi köpte kan man äta till middag. Suck, ekonomi är inte roligt.
Ikväll funderar jag på att dricka lite vin för att dämpa skriken från min hungriga, sedeltomma plånbok. Kan nog bli ett Sex and the City-avsnitt eller två också. Nu blir det duschen, och sedan nudlar till lunch. Ah, underbara studentliv.

Latersss

Dagens låt:
Tainted Love -Marilyn Manson

Gårdagens låt:
Sticky situation -Danko Jones




Kommentarer
Postat av: Sofi

hihihi BOO

2007-10-13 @ 19:53:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0