Uppdatering från 13 Rue Jean Macé

Äntligen internet i lägenheten! Laures datanördsvän Alexis har fixat internet åt oss, så nu slipper vi vistas i trappuppgången och surfa! Underbart!! Det är inte så inspirerande att sitta i en svinkall, kartongfärgad hall och skriva blogg, så nu kanske det blir lite mer fart på det hela. Jag lovar dock inget. Det är emellertid bra för mig att få uttrycka mig på svenska, mitt modersmål är inte vad det en gång var (Det vill säga innan jag åkte till Frankrike)!

 

Det är svårt att veta vart jag ska börja, det var ju väldigt länge sedan jag skrev. Vi är hursomhelst numera fullt installerade i den nya lägenheten som ligger i Charonne, på samma våning som Laures barndomsvänner Valentin och Quentin. Vad är 23 och Kant 29 (jag finner deras smeknamn mycket lustiga, särskilt eftersom de betyder någonting annat på svenska). Laures storasyster Elise och hennes sambo Thibault bor en gata ifrån oss och vi har ett Franprix (typ mini-ICA) precis nedanför oss. Jag känner mig så vuxen! Egen lägenhet, och allting är färgmatchat i vitt, brunt/cappuccinofärgat och rött, tillochmed toaletten. Mitt största problem just nu är hallmattan. Vi har ingen. Väggarna i hallen är cappuccinofärgade (vi målade om alldeles själva!) och vi har en vit soffa, röda kuddar, röda mattor på toaletten och i vardagsrummet, röda klädhängare, ett rött duschdraperi och en röd bajsborste. Det skulle nog bli fint med en röd hallmatta men det blir så tjatigt med rött, rött, rött. Å andra sidan ser det nog rätt underligt ut med rött, vitt och brunt i hela lägenheten förutom hallmattan. Någon som har ett förslag?

Allt är alltså frid och fröjd förutom förkylningen som härjar här på fjärde våningen. Den har skördat många offer, och nu har alla på vårt plan dragit på sig den (Det är bara två lägenheter på varje våning, alltså: Jag, Laure, Vad och Kant är svinigt sjuka). Det beror nog mest på att vi inte har slagit på värmen. Jag har ont i halsen, hostar och nyser, men elektricitet är dyrt, så det är sådant man får ta! Jag hoppas och tror på ett paket innehållande tröstgodis, tjocksockar, huvudvärkstabletter, Fisherman's Friend, Otrivin Mentholnässpray och eventuella, skandinaviska, födoämnen från lilla familjen inom en snar framtid.

 

Mormor och morfar har som bekant varit på visit, något som var storligen nöjsamt. Det största projektet var att ta sig till och från flygplatsen. När jag skulle hämta upp dem hade Laure i förväg frågat om jag verkligen visste var tågstationen låg (För att ta sig till Roissy måste man åka tåg eller ta taxi. Taxi är svinigt dyrt så då återstod endast förstnämnda alternativet). Då jag trodde att jag visste sa jag att hon inte behövde följa med. Problemet var bara att det finns både en RER-station (reguljära tåg, typ) och en "vanlig" tågstation. Jag skulle till den ena men gav mig av till den andra vilket gick bra på ditvägen men skapade komplikationer på vägen tillbaka, när jag hade morföräldrarna med mig. Vi hamnade nämligen i en annan del av stan och fick gå ganska långt (morfar frågade hela tiden om vi kanske skulle ta en taxi ändå) innan vi hittade rätt buss och därefter rätt Metro. Jag lämnade mormor och morfar en stund på Metrostationen i St Denis medan jag hämtade min väska hos Laures storebror Stéph (flyttade in i nya lägenheten samma dag som de kom) och sedan bar det av till Hotel Des Arts. Jag visade dem Den Stora Staden med monument, restaurangbesök och franska bakelser inräknade. Efter alldeles för få dagar var det dags för det alltmer nervösa herrskapet att bege sig tillbaka till Skandinavien. Denna gången tog vi en speciell AirFrance- buss som tog oss direkt till terminalen, men dessförinnan åkte vi Metro. På deras biljett stod det att flyget skulle departure:a 10:45 men eftersom morfar var säker på att de skulle missa planet och därför också mycket nära stora hjärtsnörpen fick han upp alla klockan 05:00. Då inte särskilt många åker Metro vid den tiden på morgonen var det 30 minuter till nästa tåg, vilket upprörde och oroade stackars morfar. Tåget kom dock efter endast 15 minuter och så var vi på väg. Morfar tjatade om taxi hela vägen dit ("He bli inge av!"). Vi var framme på flygplatsen 07:20 så efter "självincheckning" (i en sådan där låda) åt vi frukost på Maxime's och hängde.

 

Julen närmar sig och jag längtar så. Jag är flitig besökare på http://www.ikea.fr då de har lagt in julprodukterna på hemsidan. Jag ska försöka ta med mig Laure till IKEA även om hon inte verkar jättepepp eftersom vi inte har någon bil. Å andra sidan kan man faktiskt ta bussen, men det vill hon inte. Vi får se vad som händer. Prio ett är i så fall en julbock. En chokladkalender ska jag skaffa fram, och lussebullar ska vi baka. Funderar på att bjuda in folk till någon typ av svensk julbakningskväll med pepparkakor, glögg och knäck! Dessutom ska jag titta på julkalendern på http://www.svt.se. Tyvärr brukar adventskalendrarna vara något av en besvikelse nuförtiden, men vem vet, jag kanske blir överraskad. De bästa julkalendrarna genom tiderna är utan tvekan Sunes Jul, Jul i Kapernaum och Slottet på Greveholm. Önskar att SVT kunde köra repris på någon av dem istället för att skriva en ny historia varje år, när de ändå bara gör det halvhjärtat. Är sugen på en fin julklänning också. Hmm..

 

I helgen hade vi vår pendaison de crémaillère (inflyttningsfest). Det var riktigt roligt och jag var monsterfull. Till mitt huvuds förvåning kände jag inte av någonting nästa dag. Jag drack inte särskilt mycket sprit utan som den förfinade gourmand jag innerst inne är höll jag mig till bål, vin och öl. Dagen efter smakade det med vitamintablett och Resorb.

På grund av den förbannade transportstrejken (det tar mig 30-40 minuter att gå varje dag! RAGE!) kom det inte så mycket folk eftersom de som bodde långt borta hade föga lust att promenera kilometer efter kilometer i svinkyla (Vet inte hur länge den här strejken kommer pågå. Upp till två veckor säger vissa). Det kom en rumän/tysk (Dan), en schweizare (Jan) och en tysk (Malte) från min skola, vilket var mycket angenämt! Vi gjorde bål med Maltesers i, pratade om livet och åt oss belåtna på allehanda snacks. Vi fick presenter också! En påse Krisprolls (svenska skorpor som synnerligen uppskattades av undertecknad), vin, och en MagicBullet (den där cocktailmakern/mixern som har varit på TVShop, ni vet) av Samy -bartender på La Plage- en "Raclette" (en "ostgrill" med tillhörande crêpes-järn) av Elise, Thibault, Alexis och hans flickvän samt en liten kupévärmare av Kant och Vad. Värmaren, som vi kallar Pilipe, är vår bästa vän och han ligger och värmer upp sängen åt oss om kvällarna.

 

Igår kväll kom de första gästerna för att prova vår Raclette. Det var mysigt! Osten var inte så hemsk som den Laure har i vårt "franska kylskåp" (ett skafferi med hål i för att hålla maten kyld. Vi ska snart köpa en riktig!). Den stinker och förpestar hela kylen! Nej, osten vi åt igår var helt okej. Tillsammans med kokt potatis, bacon och skinka blev det ganska gott. Till efterrätt hade Elise och Thibault gjort en god fruktsallad. Sedan blev det choklad och svensk snaps (Absolut Vodka). Häromdagen åt vi av den svenska provianten som mormor och morfar tagit med sig: Köttbullar med lingonsylt och brunsås. Väldigt smaskigt tyckte jag, konstigt med sylt till maten tyckte fransmännen. Laure tyckte det var svinäckligt med sylt till köttbullar, haha!

 

Vi får se vad som händer i helgen. På lördag har Elise konstutställning, så vi ska dit och titta på hennes tavlor. Hon är riktigt duktig på att måla! Får se till att ta med mig kameran. Det blir eventuellt också fest, Jan (schweizaren) på min skola blev inspirerad och vill nu även han organisera en något försenad inflyttningsfest. Han bor i Republique, bara ett par stationer från oss.

Vidare har jag hoppat upp en nivå på skolan, vilket känns riktigt bra. I början gillade jag inte att byta klass, men nu fungerar det fint. Dels slipper man dras med samma lärare (= samma undervisningssätt) en längre stund, och dels finns det nästan alltid minst en trevlig i klassen, så på det sättet lär man känna mycket nytt folk. Nu ska jag snyta mig.

 

P.S: Crickan, jag är ledsen! Jag har fortfarande inte hittat chokladmuffinsreceptet. Ska prata med mor om hon vet vart det är. Har du tur så kommer det upp ett inlägg med receptet snart!

 

Dagens låt: Ça plane pour moi -Plastic Bertrand

 

(För fler bilder, gå till Facebook)

 

 

Med hälsningar från Paris

 


 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0