Måndag

Låt oss berätta om helgen...

 

I fredags satt jag hemma och tog det lugnt fram till klockan 21:30 (inget plugg!), och sedan tog jag Metron till Champs-Élysées för att träffa Anna-Carin och hennes pojkvän, Colleen, Nadia och Cecilia. Jag var lite sen och medan jag var på väg fick jag sms från Nadia och Cecilia att de skulle bli sena också så det var ingen fara. Att stämma träff "utanför Étoile-metrotrappan" var inte särskilt klyftigt eftersom det finns fler än en och de ligger hyfsat utspritt. När jag hittat Nadia och Cecilia var nära att ge upp trots guidning via telefon sa vi att vi skulle gå till Arc de Triomphe-trappan istället. 

 

Vi mötte Colleen på vägen och hade bestämt att vi skulle gå till Mood men Anna-Carin informerade oss om att de endast serverade middag där till midnatt. Alltså begav vi oss istället till Le Deauville (baren, inte staden) som låg ganska mitt på Champs-Éysées. Vi kom dit, beställde en flaska rosé och hängde. Anna-Carin hade "voguecigaretter", supersmala, helt vita cigaretter som inte går att få tag på i Sverige. Rökning är äckligt men cigaretterna var riktigt snygga! Runt tolvslaget poppade Malte och Jan in och så gick vi mot Mood medan Cecilia for hem. Det var inte alls lika trevligt på Mood som när jag, Judy och Anna-Carin var där mitt i veckan. Den här gången kostade det 200 spänn att gå in, det var inte särskilt bra musik och det fanns inget dansgolv. Det var ingen jag saknade mitt i veckan men är det fredag vill jag gärna kunna shake:a lite. Vi försökte oss på att sätta oss i "loungen" (röda madrasser och dimmade lampor, väldigt mysigt!), men vi blev snabbt bortschasade. Man kunde tydligen boka madrasserna! Jan stack först, han skulle vidare till en klubb där man kunde dansa. Anna-Carin och hennes kille Erik blev också snabbt less och jag följde med ut för att ta ut pengar till Anna-Carin (för éntren). Sedan gick jag in igen och då var Nadia och och Colleen på väg hem. Jag och Malte stannade en liten stund. Vi drack våra gratisdrinkar -vodka orange juice och whiskey coke- och sedan ville jag dansa (det var lite folk som dansade på en del av golvet där det inte stod så mycket bord) men eftersom han kände sig "obekväm" som han sade, att dansa när inte så många andra gjorde det, blev he inge av! Istället gick vi ut mot Metron (klockan var vid det här laget runt kvart över två) eftersom jag inte hade pengar till att ta en taxi hem. Jag hade dock otur och Metrostängslet var redan neddraget när vi kom dit. Malte sa att han varken hade lust att följa mig hem (han uppskattade att det skulle ta ungefär 1 1/2 timma) eller låta mig gå själv så istället betalade han min taxi hem! Hihi!! Jag försökte säga att jag det inte var några problem för mig att gå hem själv, jag bor trots allt hyfsat centralt och man följer en stor, upplyst gata hela vägen men då sa han bara "We are not discussing this!" och sedan var det bara att vinka in en bil. Ah, dessa gentlemannamanér kan jag vänja mig vid! Jag hade nog tackat ja på en gång om det inte hade varit för att han skulle åka tillbaka till Tyskland två dagar efteråt. Det kan ju bli svårt att betala tillbaka honom när han är i ett annat land. I alla fall åkte jag taxi tillbaka och njöt av julbelysningen och Paris' underbara uteliv från första parkett. Jag blev tillsagd så fort jag försökte sätta mig i taxin att det var i baksätet jag hörde hemma. Hemma sätter man ju alltid sig fram! Laure förklarade senare att det är för att det är "chaufförens bil" och att man "bara" är kund. Det fanns i alla fall tidningar i baksätet som jag nöjt bläddrade igenom medan vi susade nedför Champs. När jag kom hem gick jag över till grannen en stund och satte mig, och sedan sängen.

 

 

Vaknade runt 12-tiden med huvudvärk, och efter att Laure påmint mig om att vi skulle till Villers-Cotterêts för att festa i hennes kompis enorma hus förstod jag att jag skulle behöva sova mera för att orka. Alltså, efter två och ett halvt avsnitt av Prison Break, toalettbesök, 1 g huvudvärkstablett, Resorb, en yoghurt och vitamintillskott var jag redo för sängen igen. Vaknade runt 15-tiden, tog en lång, skön dusch och gjorde mig i ordning. Efter många på- och avklädningar bestämde jag mig för mitt svarta linne med sidenband, Replayjeansen och Laures svinsnygga nya skor som hon har köpt på "Chinese Shop" som hon kallar det (Butiker med billiga skor som ägs av asiater). Vill gärna åka till en sådan snart, jag behöver verkligen nya skor! Vill ha nya stövlar och nya pumps! 

I alla fall så tog vi oss till tågstationen efter att ha dissat det första, tidigare tåget. Läste lite Lonely Planet på vägen dit och sedan hämtade Quentin upp oss på tågstationen. Vi åkte till några kompisar till dem och satt där en stund, drack lite rosa champagne och åt underbara laxsnittar med något vitt, gott gojs i. Sedan blev det pasta med tomat och oliver och därefter tog vi oss till festen. Jag tror det var runt 20-30 pers där och det var SÅ segt i början. Folk stod mest och småpratade och eftersom jag inte kan så mycket franska var jag mest uttråkad. Höll mig till köksbordet där de alkoholhaltiga dryckerna stod lagrade... När folk fått i sig lite drinkar blev det dock roligare och musik slogs på. Dansade väldigt mycket och det var svinkul! Mycket trevligt folk och bra musik, som dock gick över i lite för tung hiphop på slutet. Runt halv fem ville Laure fortfarande inte fara hem så vi gav henne en kvart och sedan var det bara att packa in henne i bilen. Vi tog med Benoit och en till kille i bilen som vi släppte av efter vägen och sedan blev det pizza till nattamat hemma hos Valentin och Quentin, där vi också sov. De har två jättesöta katter som heter Morris, "Momo", och Funky. 

 

Somnade runt halv sju på söndagsmorgonen och sedan gick vi upp redan vid 12. Hade ingen huvudvärk, till skillnad från Laure, vilket var trevligt. Duschade och sedan drack vi te. Därefter valde vi ut lite julprydnader och sedan kom Brigittes (Quentin och Valentins mamma) bror och hans fru och hälsade på, så vi satt och pratade med dem en stund. När Valentin gick upp på övervåningen medan de andra var kvar därnere passade jag på att springa upp och sticka till honom 20 Euro som bidrag till TV:n vi ska köpa till Quentin i födelsedagspresent. Vi var där till kvart över fyra ungefär och sedan fick vi skjuts till tågstationen. Missade nästan tåget, men vi hann precis! I Paris spöregnade det så vi (Jag, Laure, Tibo och Kant -Valentin sa vi hej då till på Gare du Nord, han skulle träffa några vänner) skyndade in till våra lägenheter. Jag ställde bara ifrån mig väskan och sedan gick jag ner till det lokala "videoteket" för att hyra Bad Santa, men den var uthyrd. Killen sa dock att jag kunde komma tillbaka lite senare eftersom den mest troligt skulle bli inlämnad samma kväll. Sagt och gjort gick jag tillbaka till lägenheten där vi började klä julgranen som Vad och Laurette köpt på Franprix. Den är så liten och söt! Vi lyssnade på julsånger, jag hackade lök till maten och eftersom en av våra plattor har lagt av gick vi över till Vad och Kant's lägenhet där jag lagade spaghetti bolognese. Efter maten var klockan ungefär 21:30 så jag gick tillbaka till "videoteket" för att kolla om filmen kommit in, vilket den inte hade. Precis när jag skulle gå såg jag en halvskum gubbe därinne som sa något till mig på franska, men eftersom mamma har sagt att man inte ska prata med främlingar ignorerade jag honom och gick ut. Jag hann bara gå över övergångsstället när jag hör någon komma springande mot mitt håll och sedan tar tag i mig bakifrån, bokstavligen gräver ner handen i röven på mig. Det var visserligen mörkt, men då jag var i "mitt" område och gick vände jag mig om leende eftersom jag trodde att det var någon jag kände. Men näe, då står den där äckliga gubben där istället! Med grått hår, beige jacka, uppspärrad blick och öppen mun. Fy fan vad rädd jag blev. Så jävla jävla äckligt. I någon sekund stirrade jag bara på honom, och sedan försökte jag slå till honom i ansiktet men då backade han undan och försökte slå MIG istället! JÄVLA IDIOT! Sedan började det komma folk från lite olika håll och då tog han till flykten. "Ça va Mademoiselle?" sa de. Jag svarade inte utan stirrade bara på dem och sprang sedan hem. Kunde inte hålla tillbaka gråten på vägen tillbaka och sedan satte jag mig själv i lägenheten en stund innan jag gick tillbaka till Laurette och Kant. " Qu'est-ce que il y a?" ("Vad är det/Vad är det som har hänt", typ) frågade Laure när hon såg mig i dörren. Jag berättade och när Kant märkte att vi inte gick in kom han också och frågade vad som hade hänt. De har säkert varit med om värre, det här är trots allt Paris, men det var i alla fall läskigt för mig. Hur fan tänker man om man gör något sådant mot någon annan?! Det är så satans orättvist, jag blir så jävla förbannad! Det har fan gått för långt när man inte kan välja vem som ska tafsa på en, jag trodde att det här var MIN kropp!? Jag känner bara att jag vill leta upp honom och slå honom tills han inte kan gå... Laurette och Kant var i alla fall hur söta som helst och tröstade mig, jag är så glad att jag har dem. Skulle vilja skicka ett tack till de som kom fram på gatan också. Bara för att det här är en storstad betyder det inte att folk inte bryr sig. Och tack gode gud för att jag inte bor mindre centralt! Hade det hänt på en mindre upplyst gata med mindre folk på hade han nog tyvärr kunnat gå längre än att bara ta på mig. Hugaligen!

Ida, om du läser det här får du inte visa det här stycket för mamma! Du vet hur hon blir. Jag klarar mig alltid men hon kommer fan hämta mig med bilen om hon läser detta. 

 

I alla fall, när jag hade lugnat mig åt vi mandariner och choklad till efterrätt och efteråt tittade vi på TV en stund. Videoteket stängde klockan 22:30 så jag och Kant (han vägrade låta mig gå ensam, den sötnosen, fast det bara tar 2 minuter att ta sig dit) gick dit tillsammans just innan och skulle kolla om filmen kommit in. På vägen sa han att han skulle skaffa mig ett överfallslarm. Det är otroligt hur mycket de bryr sig om mig, jag blir alldeles tagen! 

Filmen hade inte kommit in så vi hyrde V pour Vendetta istället. Helt okej film men Matrixbröderna blev nog lite väl nostalgiska i slutet där de hade lagt in slow motion-moves och lite för viga skådespelare för att det skulle se verkligt ut. Jag gillade inte riktigt att Evey blev kär i V heller, varför måste alltid kärlek bli in-nästlat i alla filmer på ett eller annat sätt?! I övrigt var den helt okej, men tankarna vandrade iväg åt andra håll ett par gången eftersom jag inte riktigt orkade koncentrera mig; vi såg den på engelska med franska subtitles. Vi hade filtar, kuddar och mitt "värmehjärta" (plasthjärta som man fyller med varmvatten, mmm!) och hade det så mysigt. Runt 02 var filmen slut och sedan satt jag på FaceBook en stund innan jag la mig. 

 

Idag har skolan varit som vanligt. Det regnade imorse och hela dagen. Det är många som åker hem den här veckan: Nadia, Danni, Max, Cecilia, Anna-Carin.. Jag blir helt ensam, förutom Judy, Colleen och Henrik! Stackars mig. Nåja, det blir en helt ny klass istället med nya friska tag! Vi tränade L'Imperatif idag, och de flesta tyckte att det var en seg lektion men jag lär mig bäst på det sättet: Muntlig och skriftlig regelförklaring och därefter skrivövning. I övrigt inget nytt under solen, Judys tyska pojkvän kom i lördags och han ska vara här någon vecka. Imorgon ska jag och Anna-Carin på Fragonard och titta på julklappar, måste verkligen börja tänka på det nu. Sedan vill jag ha en vit, stickad julklänning och en svart nyårsklänning... Men det är mer än vad ekonomin tillåter!

Vidare är jag faktiskt hyfsat upptagen den här veckan: 

 

Idag, måndag: Skulle jag ha pluggat och tvättat men jag orkade inte!

Tisdag: Blir att titta efter julklappar. Jag SKA jag plugga och tvätta också. Ny transportstrejk börjar. Jag är SÅ excited! Not.

Onsdag: Lunch hos Simon.

Torsdag: Luciafirande med Henrik och resten av det svenska gänget. Woop!

Fredag: Eventuell julbakning och glöggdrickning här hemma. Vill se en julfilm också! Mysaaaarn.

Lördag: Födelsedagsfest för Laure och Quentin på La Plage

Söndag: Tvätta fönster och eventuellt städa. 

 

Vill också hinna med att gå förbi Affären i Pigalle för att fylla på mitt svenska matförråd, samt åka till Carrefour och veckohandla. Och så ska jag köpa mistel!

 

Nu är Mathilde, Elise och Tibo här på middag. Det blir quiche lorraine, vin såklart, ostgratinerade endiver och lite annat gott. Ikväll ska vi antingen till La Plage eller se Bad Santa. Det är så julmysigt här nu! Ska försöka ta lite bilder. 

 

Puss!

 

 

Dagens låtar:

Comme toi -Jean-Jacques Goldman

911- Wyclef Jean & Mary J Blige

Fistful of love -Anthony & The Johnsons


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0