Helgen

Veckoslutet började bra med en sjukt rolig franskalektion. Vi hade teater med Emanuel, den roligaste läraren på skolan (man har olika lärare varje gång, och teater har vi en gång i veckan). Efter pausen, som är runt 11, brukar det komma fler elever. Det är många som inte orkar komma klockan nio utan väntar tills 11. Så även idag. Precis efter att vi hade börjat igen efter rasten släntrade Chang Koon (korean) in. Vi höll precis på med en talövning där en person satt mitt i rummet och berättade en liten anekdot eller historia i passé composé, och sedan skulle resten av klassen gissa om det var sant eller falskt. När Chang Koon kom in ville Emanuel att han skulle sätta sig där framme. Efter ett par lama protester från Chang Koons sida om att han inte hade kommit på någon bra än gick han fram för att prata.
Han hann inte mer än säga ett par ord förrän Emanuel sa att han först skulle sjunga den koreanska nationalsången, stående på stolen inför alla, hahaha! Den lille stackarn! Emanuel sa att alla andra redan hade sjungit sin nationalsång (vilket var lögn), före rasten. Läraren fick alla att lägga handen på hjärtat, anlade en stolt min och medan vi andra hade stora problem att hålla oss för skratt sjöng Chang Koon sin nationalsång. Jag har inte skrattat så mycket på riktigt länge! Efteråt sjöng Emanuel den franska nationalsången på stolen...

På kvällen gick jag och Laure till La Plage. Blev less ganska fort dock, drack bara en öl och sedan gick jag hem för att plugga. Runt 02 -tiden kom Laure och Co (Elise, Thibault, Valentin, Luciano...) tillbaka. Jag försökte plugga i början men det var rätt stojigt så det gick inte så bra! Istället sällade jag mig till de festande och efter ett tag kom Simon på besök med sina två vänner Gerard och Romain. Simon kom spritt naken så när som på sina kalsonger och hälsade glatt på de han inte träffat förut. När jag frågade varför han inte hade några kläder på sig såg han nästan förnärmad ut och sa att han inte ville störa någon, och kunde ta på sig sina kläder om jag tyckte det var jobbigt. Fransmän! Han remain:ade dock i sitt nakna tillstånd och efter alkohol, mycket cigarettrök och kladdkaka från IKEA var det dags att äntligen få sova (runt 05-tiden).

Vaknade rätt sent i lördags, runt 14-tiden tror jag. Eftermiddagen spenderades runt Havre- Caumartinkvarteret där jag letade presenter till Laure. Hade tidigare i veckan köpt ett litet set med 5 små parfymer från Fragonard vid Opera, och sedan blev det choklad från La Maison du Chocolat (i Printemps-gallerian) och ett par vita sockar/tofflor från GAP i Bastille. Hittade några väldigt heta svarta klänningar samt ett par svarta skor på Zara också som jag gärna skulle bära på nyårsafton. Har hittat fina underkläder också, på H&M, Princesse Tam Tam, Etam... Det är rena tortyren att vara fattig student i huvudstaden af shopping. Dessutom är julbelysningen och julskyltningen så underbart mysig, musik spelas överallt och jag kände bara ren lycka när jag strosade fram och tillbaka på gatorna. Saknar dock snön litegrann, men den får jag förhoppningsvis se när jag kommer hem den tjugoandra.
På kvällen gick vi över till Elise och Thibault där vi åt mexikanskt. Mycket trevligt!

Igår söndag, Laures födelsedag, var vi (jag, Laure, Elise, Stéph, deras kusin Antoine och Thibault) hos Laures morföräldrar. Eftersom jag har fått lära mig att man sprängs i luften om man äter så mycket som en clementin före en fransk söndagslunch lät jag bli frukost. Till förrätt åt vi pâté och sallad, till varmrätt Saucisse de Toulouse (en jättegod korv med skysås till) tillsammans med ugnsbakade, ostgratinerade endiver och pommes de terre sautées med svamp i. Desserten bestod av en slags caramelsockerkaka, chokladmousse och frukt. Allt detta ackompanjerat till vin, givetvis. Till efterätten drack vi ett väldigt sött, tioårigt vin. Jag vet inte vad det heter på svenska, men fransmännen kallar det "Vin cuit" (tillagat vin?). När vi var mätta och belåtna begav vi oss av till en slags basar/loppmarknad för katolska kyrkan där deras mormor köpte quiche lorraine och en kaffekopp. Vi gick tillbaka, bläddrade i lite tidningar och sedan tog vi RER tillbaka till Paris. På kvällen fick Laure sina presenter av mig, vi julstädade och behandlade trägolvet med något slags jox som ska göra det blankare mindre fläckigt. När vi var klara julpyntade vi och sedan gick vi till Valentin och Quentin där vi drack champagne till Laures ära, åt popcorn, pizza och en éclair au chocolat. Vi tittade på Hot Fuzz dubbat till franska och klockan noll två var det hög tid för sängen.

Idag var jag sen till skolan, och hade faktiskt teater igen! Hade Emanuel idag igen, så jag fick skratta mycket. Älskar den läraren! Han är förlovad med en svenska och det han kan säga på svenska är "Puss puss". Efter skolan gick jag, Anna-Carin (Göteborg), Henrik (Östermalm, Stockholm) och Cecilia (Uddevalla) till ett "mackställe" (har glömt vad det heter) och åt lunch. En halvstor baguette för 3,85 Euro, det är inte illa i Paris! Kändes underbart att få prata svenska en stund, men jag märkte att jag hade lite problem att uttrycka mig då och då. Språk är som sagt en färskvara. Henrik sa att han och några svenska tjejer ska styra upp en luciavaka nästa vecka, och jag längtar så! Finns ju luciatåg att gå och titta på, på Svenska Kyrkan, men det tar de 8 Euro för, de snåljåparna! Det är taskigt av dem att de utnyttjar oss stackars svenskar som är svältfödda på skandinaviska kulturuppträdanden nere i Frankrike. Nåja, tant pis! Får väl klä ut mig och lussa för mig själv eller liknande.

Vidare så tror jag att jag har hoppat upp ett steg igen på skolan! Jag har inte Laureline längre, utan Séverine (som jag får träffa imorgon, eftersom jag hade teater idag). Det skumma är dock att i torsdags sa Laureline att alla i klassen skulle stanna kvar med henne minst en vecka till, så idag när jag kom till skolan och skulle kolla vilket klassrum jag var i letade jag självklart efter namnet Laureline på listan (Vid receptionen finns en lista som hänger på väggen, och bredvid ens lärares namn står en siffra = klassrumsnumret. Man kollar den här listan varje morgon, eftersom man inte alltid är i samma klassrum).
När jag kom dit (klassrum 6) kände jag inte igen ett enda ansikte! Laureline gick fram till mig där jag stod i dörren och förklarade på franska och med teckenspråk att jag hade bytt klass. Jag tolkade det dock som att jag hade hoppat ned ett steg istället för upp, eftersom jag uppfattade ordet inférieur (inferior = sämre) och så tecknade hon handen som en slags stege, som hoppade ned ett snäpp. Lagom roligt att få höra i närvaron av 10 andra elever som nyfiket hörde på. I och för sig skulle det inte förvåna mig eftersom jag inte alltid riktigt fattar vad vi håller på med, det är väldigt svårt att förstå vad läraren menar ibland. Det känns verkligen som att det är många i klassen som kan mer än jag! I alla fall så kändes det lite snopet... När man byter lärare så måste man innan man kollar "listan" titta på vilken lärare man har. Det får man reda på genom att läsa klasslistorna som finns utanför receptionen, som hänger på en anslagstavla. Ovanför varje klasslista står lärarens namn, så när jag läste mitt namn under Séverine gick jag in till receptionen igen för att kolla vilket klassrum jag var i. Bredvid Séverine stod bara "R", vilket betyder Vänta i Receptionen Eftersom Du har Teater. Då jag var sen fick jag hitta mig dit själv, vilket inte var särskilt svårt eftersom det bara finns två "teaterklassrum". I alla fall så var det som sagt lika trevligt idag som i fredags! Vi gissade ord och mitt ord var Bordel.. Tack, Emanuel!

Under pausen pratade jag med Nadia och med Anna-Carin (som var sen) om vår nivåflyttning. Klassen verkar ha delats i två, för bara hälften av oss är i samma grupp, och den andra hälften hos en annan lärare. Ingen av oss är dock kvar med Laureline. Nadia sa att hon hade pratat med Laureline som hade sagt att vi skulle byta klass. För att vara riktigt säkra gick vi till receptionen där receptionist-lady:n kunde berätta för oss att gruppen Séverine har hand om ligger på nivå A.2.2. (Vi låg på nivå A.2.1. förut) Woop woop! Helt otroligt! Jag ska försöka att inte bli over-excited, vi får se vad som händer imorgon.
Nu och ikväll ska jag plugga och se på julkalendern, får hoppas att den är något att ha i år.

Bisous!!

Dagens låt: I get a kick out of you -Frank Sinatra





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0