Hej igen

Uppdateringen av min blogg har ju inte varit så där hyperseriös, till min lillasysters stora förtret. Jag borde skriva oftare men jag orkar helt enkelt inte! Vad som har hänt sedan sist i stora drag:

*Jag klarade fettentan! WOOP! Niveau Avancé in your face! HAHA! Har nu lagt ned det djävulens verktyg som är fransk grammatik, för tillfället. Jobbar heltid på Indiana Café och tjänar storkovan. Eller nåt.

*Nya servitriser på jobbet varje dag känns det som, mycket norskor nu. En av dem heter Mari, fick jag reda på i förrgår efter jobbet! Hon har jobbat hos oss typ en månad men har på schemat vi får varje vecka kallats "Marianne", så alla kallar henne givetvis för Marianne. Hon berättade för mig att Fernand, han som är stormanager och gör schemat, sa till henne första dagen att "Eftersom det är så många som heter Marie här," (just då, alla har typ slutat nu) "så kallar jag dig hädanefter för Marianne!" Sjuk. I. Huvudet. Snacka om diskriminering av den enskilde individen. Vi borde byta namn till Fabrik Indiana och så får alla heta siffra 1-17.

*Och eftersom jag har stått ut med Indiana Café och all jävulskap det innebär har jag nu, efter ett år, (jobbade mitt första pass den 29 februari förra året) fått sex stycken martiniglas som tack. Grattis! (Jag är faktiskt nöjd, sarkasmen till trots. De är jättefina!)

*Alla hjärtans dag var en av de värre dagarna som passerat i mitt Paris-liv! Jobbade, sjukt mycket folk. Mycket missnöjda gäster eftersom det var just så mycket folk = lång väntan på bord, beställning och mat. Flera bord försökte gå utan att betala och ett lyckades. Fick inte lite skäll av min manager! Själv tycker jag inte riktigt att de har rättighet att utnämna mig till polis också, jag har inte tid att försöka lista ut vem som ska dra utan att betala medan jag dessutom har beställningar att ta, bord att plocka av och mat att hämta i köket. Nåja!

*Något som var bra mycket roligare var mina födelsedagskalas som jag har haft. Hade en kväll med snacks, drinkblandning hemma och därefter utgång med tjejerna från grammatikklassen, en annan liten en med folket från jobbet och så hade Jacques och jag en tillsammans nu för två helger sedan. Vi firade våra födelsedagar (han fyller år den 23 februari) med en bar crawl på Rue des Canettes, en bargata som ligger i sjätte distriktet. Mycket trevligt och mycket alkohol, och jag fick en gosedjurs-svamp (en sån röd från Super Mario) av Samy! Det kom mest franska människor från gänget vi umgås med, men även Annie från jobbet tittade förbi med pojkvän och kompis samt folk från klassen. Blev väldigt förvånad när jag såg min grammatiklärare komma gående med tjejerna från klassen. Det visar sig att han är IHOP med en tjej från klassen. Värt att nämnas kan vara att han är femtio år och hon runt nitton!

*Är en upptagen dam nu i dagarna, har båda mina lediga dagar (igår och idag) uppbokade. Igår kväll var jag på thailändsk restaurang med Stéf (Laures och Élises storebror). Maten var utsökt! Han är ett stort fan av Asien så jag förstod att vi skulle hamna på ett dylikt ställe eftersom det var hans val av restaurang. Tänkte först fega ur och ta någon typ av "kött-basilika-ris"-grej men efter insistering från Stéf blev det istället varma ris-crêpes med inbakade små torkade räkor till förrätt och anka med tre sorters såser och grönsaker till varmrätt. Han åt någon typ av kryddig rot- och ananassallad till förrätt och något köttliknande med grönsaker till varmrätt. Riset var så klibbigt att man hade kunnat bygga små gubbar av dem! Till efterrätt delade vi på ett urval av varma thailändska bakelser. Drack vatten och en alkoholfri cocktail till, och sedan blev det mintte. Känner att jag borde försöka hålla mig borta från Otyget Alkohol så mycket det går. Det har blivit lite mycket på senaste tiden!

*Som sagt, är även uppbokad ikväll. Jag kom inte på något jag ville köpa till Jacques i födelsedagspresent så jag föreslog att jag skulle bjuda honom på restaurang istället. Han väljer restaurang, jag betalar. Så ikväll bär det av! Han har inte sagt något om sitt val ännu, jag vet bara att vi ska ses klockan 20:00 utanför métro Anvers, som ligger i Montmartre. Har inte bestämt vilka skor jag ska ta än, men det mesta funkar väl med en svart klänning. Eftersom killen har noll fantasi har han föreslagit att han gör samma sak med mig. Nästa gång vi går ut väljer jag restaurang och han betalar. Har redan satt in siktet på ett ställe som ligger på Champs-Élysées... Kan inte säga vad det heter ifall han läser detta och letar ledtrådar, men restaurangen heter samma som Humör på engelska. Så nu vet ni svensktalande i alla fall!

*Min systers artonårsdag nalkas och med den kommer den eviga ångesten om den perfekta presenten. Har ett par idéer men inget bestämt. Blir enklast om jag sätter över pengar på mammas konto och skickar ut moder på uppdrag i Umeå City. Tro inte att jag kommer skriva några detaljer här på bloggen, Ida! Fniss.

*På tal om presenter så tycker jag att jag förtjänar en själv. Måste trösta mig lite eftersom att våren är i princip kommen och vi har ingen snö alls här, medan Umeåborna frossar i den varan. Fusk, är vad det är. Så därför tänkte jag ge mig själv en ny liten fin iPod! Den jag har har börjat bli så seg och konstig. Frågan är nu vilken färg jag ska välja. Ah, i-landsproblem när de är som bäst.

*Har fått ett plötsligt och enormt sug efter att lära mig spanska. Spansk spanska. Det verkar vara många som stör sig på läspandet, men jag gillar det! Det är ju lite det som är charmen med spanskan. Jag vill åka till Mexiko, också! Verkar vara en svincool kultur. Där läspar de i och för sig inte... Får fundera lite.

*Sparar till en Barcelona-resa i juni med tjejerna från jobbet. Hoppas bara vi kommer iväg. En liten lägenhet i två veckor skulle allt sitta fint för att få komma bort från Paris!

*Laure har fått en smart idé. Vi hyr ut vår lägenhet en vecka i juli till någon (förmodligen någon av mina kompisar, är nog inte så många av Laures kompisar som skulle vilja hyra en lägenhet i Paris. Mest för att de redan bor här!) och under tiden bor vi hos kompisar. Svinbra sätt att tjäna pengar på! Så mamma, om du läser detta kan du väl fråga Lars och Eva eller Mari och Ulf eller liknande, om de inte har lust att hyra en svincool lägenhet i mitten av Paris?

*Skulle också gärna ta mig över till London för en liten shoppingweekend. Det var så kul i november när jag var där med Jacques och co., skulle gärna göra om det! Eurostar rules, vill utnyttja det så mycket jag kan medan jag bor här.

*Har upptäckt en mycket glamourös och svincool nattklubb på Les Champs som heter Le Milliardaire. Man måste tyvärr vara miljardär för att ha råd att festa på stället också, man köper bara flaskor med alkohol där till sitt bord (de säljer inga enskilda drinkar) och sedan får man juicer att blanda egna groggar med. Billigaste flaskan de säljer (vodka): 200€ ...Men! Frukta intet, arbetarkamrater! På torsdagar är det Ladies' Night vilket innebär gratis champagne för alla av kvinnligt kön. Männen får betala, och som jag redan sagt finns det inget som heter Happy Hour på det stället.. Så på torsdagar vet ni vart ni hittar mig, frotterandes med, och fiskandes efter, rika män!

*Väderrapport: Solen värmde riktigt bra igår eftermiddag med runt 12 plusgrader när jag tog mig en promenad runt Champs-Élysées. Vädret avbröts av lite snabba hårda skurar då och då, men då roade jag mig med shopping på Naf Naf som resulterade i ett sjuttioåttionde vitt linne, en svart snygg liten väst och en svart klänning (JA mamma, jag ska sluta shoppa klänningar...)

*Saker jag suktar efter för tillfället: Ett par vita Wayfarers från Ray-Ban, och ett par svarta pilotglasögon från dito märke, samt ett par mörkbruna skinnpumps som jag inte har hittat än.

*Och så nu frågan vi alla har väntat på: Vad i TUSAN gör Anna Thrysén uppe så här tidigt på morgonen?! Svaret är oklart. Jag la mig igår när klockan slog midnatt, somnade utmattad och stoppmätt och vaknade 05:30 imorse, klarvaken. Frukost med nyponsoppa och skinka på rostad macka, och nu sitter jag här! I vanliga fall lägger jag mig runt 05 och vaknar klockan 16. Livet är bra underligt. Det ser ut att bli sol idag...


Dagens låt: (är för övrigt sjukt less på all musik jag lyssnar på. Känns som att jag har lyssnat på allt femtiotvåtusen gånger. Vilket jag har. Men det är vissa godingar som aldrig går ur tiden! Som till exempel: )

Dancing Queen -ABBA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0