Söndag

Känns ganska skönt så här post mortem, ändå. Får inte tenta-resultatet förrän den 12 februari, men nu slipper jag i alla fall ha sån ångest. Gjort är gjort och det har jag ingen kontroll över! Natten före (fredag) sov jag hos Lisa, där jag, hon och Hilda delade ångestattacker och grammatikregler. Somnade vid halv tre, drömde mardrömmar och så upp klockan halv sju igår morse för att åka métro och RER B (pendeltåg, typ) ut till förorten till La Place och Maison des examens för att göra grammatikprovet. Innan vi gick in (vi satt i olika salar) tittade Lisa upp på den grå himlen och sa "Om solen skiner när vi kommer ut betyder det att vi har klarat provet!". Tre timmar senare, när tentan var klar och vi kommer ut öser regnet givetvis ned. Man skall icket leka med ödet, Lisa!
Jag vågar inte säga hur jag tror det gick, men det var ganska svårt.

Har muntligt prov (fransk litteratur) imorgon klockan 11:00. Har lite ångest inför det också, men som tur är har jag min rumskompis Laure som gick litteraturinriktat gymnasium samt jobbar som/pluggar till redaktör. Hon är för tillfället ute och går men så fort hon kommer innanför dörren blir det plugg. Tittar igenom anteckningarna redan nu lite smått.

Har varit väldigt duktig och bara köpt 1 sak (Beatles-tshirt) på fetrean som pågår i Paris. Allt är -20%, -50%, -70%... Men ska man spara pengar gäller det även över rean! Har kommit på en effektiv lösning på mitt ha- och shoppingbegär. Jag går helt enkelt inte in i butiken. Det är det enklaste, och det smartaste. Går jag in vet jag att jag kommer ut med minst en ny, fin klänning.

Min plan A, att fortsätta på La Sorbonne på högsta nivån -Supérieur- nu direkt efter tentan, har blivit dumpad. Även om jag, mot förmodan, skulle klara tentan så tror jag inte att jag är redo för nästa nivå. Jag har inte vokabuläret som krävs för högsta nivån ännu, så det känns ovärt att lägga 15 000 spänn på något som jag kanske inte kommer klara av. Jag orkar inte med både skola och jobb heller längre, det är för jobbigt. Jag är trött. Jag måste få andas lite, så nya planen är att börja jobba heltid (om de behöver mig), spara pengar inför sommaren och våren, fundera på vad jag egentligen vill plugga "på riktigt" senare samt plugga på egen hand på sidan av. Jag har alla anteckningar, alla grammatikböcker och allt annat som behövs, jag måste bara få låta det jag har lärt mig på kort tid få smälta in och sätta sig ordentligt. Det blir så svårt att börja med en ny nivå och nya grammatikregler, svårare läxor och prov när man inte riktigt hunnit med att lära sig allt som man gjorde förra terminen. Jag har blivit rekommenderad av båda mina fonetik(uttal)-lärare att gå högsta fonetikklassen nästa termin, så det känns roligt!

Lisa ska börja nivån Avancé (den som jag just gått) nu direkt på våren så jag har tänkt plugga lite med henne så att jag inte glömmer hela grejen. Köpa lite nya övningsböcker, läsa mer tidningar och böcker, samla ihop anteckningarna och renskriva och så vidare. Känns det som att jag är redo senare kan jag ju alltid börja Supérieur-kursen till hösten istället. Blir det så så är det standardkursen som gäller, nu är jag less på att sitta och trycka in franska 5 timmar om dagen och så jobba kvällstid på det. Standardkursen är bara 2 timmar per dag.

Igår var jag på födelsedagsfest. Judy fyllde 27 år så det blev pasta och vin och tårta och massa folk! For därifrån vid 01-tiden, tittade förbi på La Plage, fick mig en öl och därefter blev det efterdrink + club sandwich med Samy på Iguana Café. Mysigt! Måste hinna tvätta idag, och titta förbi på Indiana för att kolla veckans schema. Nu måste jag försöka koncentrera mig lite på Baudelaire, Balzac, Proust och de andra coola grabbarna.

Jag hoppas du läser det här

J'ai toujours eu besoin
de temps pour moi
Je n'aurais jamais pensé
que j'aurais
besoin de toi quand je pleure
Et les jours paraissent des années
quand je suis seule
Quand tu t'éloignes
je compte les pas que tu fais
Vois-tu à quel point
j'ai besoin de toi maintenant?

Tout ce que j'ai toujours
voulu c'était que tu saches
que tout ce que j'ai fait je l'ai fait avec mon coeur et
mon âme
J'ai du mal à respirer
J'ai besoin de te sentir ici
avec moi

Tu me me manques


Dagens låt: When you're gone -Avril Lavigne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0