Måndag

Sitter och gör läxan men blev uttråkad...

Idag var jag inte sen till skolan! Det var lite grattis. Tillochmed läraren, Monsieur Laurent, kommenterade det. "Très bien mademoiselle Anna! Vous n'êtes pas en retard aujourd'hui!" (Bra fröken Anna! Ni är inte sen idag!)

Elin kom till Paris igår kväll. Hon kom till Indiana med Jihye och käkade Pepper Burger och Club Sandwich. Hon ska hänga här och stannar till torsdag. 

Inget nytt på t-shirtfronten. Den är och förblir, till mitt stora förtret, spårlöst försvunnen. Jag och Elin bröt oss tillochmed in till innergården för att titta om den hade ramlat ner där, men icket. Någon har kanske snott den därifrån eller städat bort den. 

Hade fonetik idag och läraren är fuckad. Hon vill att vi sitter och lyssnar på oss själva och sedan hennes inspelade röst, och sedan DEFINIERAR felet, skillnaden mellan hennes och vår egna röst. Hur FAN ska det gå till? Det är ju LÄRARENS jobb! Förra året var det i alla fall vad vår fonetiklärare ägnade sig åt. Det är ganska svårt, omöjligt snarare, att höra sina egna uttalsfel. Om jag visste vad för uttalsfel jag hade skulle jag för fan inte ha dem! Till exempel, jag hör inte att jag pratar norrländska, stockholmare hör inte att de pratar stockholmska. Hur faaaaan ska jag kunna höra mitt uttalsfel på FRANSKA?! Hon är dessutom en bitch och säger typ "Ja det är ju väldigt svårt. Men jobba nu, make an effort." och sen när jag inte hörde några fel hos mig själv eftersom det är omöjligt och jag inte kan sitta och gissa så sa jag inget, och läraren typ "Jaså? Ni tycker inte att Ni har några uttalsfel? Jag har nämligen redan hört tre." Sedan säger hon en svinlång mening och så ska man upprepa. Jag glömde bort första halvan eftersom den var så lång och hon typ 
"Ni ska upprepa nu!" och jag typ 
"Ja, men jag glömmer lätt orden om jag inte får se dem skrivna först, eftersom det var en lång mening"
"Aha, har Ni dessa problem i ert modersmål också?"

Jääääääävla idiot! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0