Ledigt



Idag har jag min lediga dag. Imorgon också. Så jag avnjuter just nu min helg, kan man säga. Jobbar natt fredag, lördag och söndag. Min underbart jobbfria dag började med att jag vaknade tjugo i nio av att Laure stökade med någonting för att göra sig i ordning för jobbet.

Gick upp vid nio, åt frukost (ägg, yoghurt, juice, ostmacka), tog metron till Parc Monceau (se bilderna ovan) och joggade en timma. Hittade efter viss vilsevandring till Pigalle, där Affären ligger. Fick mig en fin liten promenad! Handlade många fina godsaker! En djungelvrålsklubba (Den som har uppfunnit djungelvrålsklubborna borde få Nobelpriset och Gud-stämpel. Minst), två pkt filmjölk, en kartong Noblesse, dillchips från Estrella, Marabou-Digestivechoklad för halva priset, korvbröd, en delicatoboll samt sill. Fick en mörk choklad-noblesse-ask och fem stycken Lättdryck Päron alldeles gratis eftersom de var lite out of date. Woop! Köpte även en burk fiskbullar för nätta 4.30€ som jag käkade till lunch vid 15-tiden efter en tur på Atac och Franprix för lite diskmedelshandlande och annat intressant. Lunchen var underbart god, tillsammans med morötter och potatis med smör blir det inte så mycket bättre. Yummy!!

Kom hem, städade badrummet och plockade undan, diskade med mina fina dödskallediskhandskar och läste sedan lite ur Kitchen Confidential -En kocks bekännelser. Har läst den förut men den är så grymt bra! Väl beskrivet och roligt berättat om hur det kan fungera att jobba sig upp från diskplockare till köksmästare.

Sitter precis och väntar på att badrumsgolvet ska torka så att jag kan gå in och ta mig ett bad. Ska ta en drink med Jacques ikväll, sedan blir det i säng tidigt. Eftersom jag är ledig imorgon vill jag gärna göra något vettigt då också, och inte sova bort den. Blir så förbannad då. På kvällen blir det först vid hyfsat väder och dito humör födelsedagsfest för Nils, och senare Ladies' Night på Queen med Annie från jobbet.

Förresten, meddelande till min mor om du läser detta: Tack för brandvarnaren, den fungerar utmärkt dåligt inte alls. Efter isättande av batteri stod det i instruktionsfoldern att man skulle trycka på testknappen tills man hörde testljudet som skulle visa att skiten fungerade. Problemet är att den fungerade lite väl bra. Tryckte in knappen, hörde ljudet och släppte. Det stod också att "ljudet slutar av sig själv efter 2-3 sekunder" vilket det inte gjorde. Jag överdriver inte när jag säger att grejen lät som att den höll på att bli våldsamt dödad. Satan vad den pep! Som om det brann på riktigt. Fick inte ur batteriet utan gömde istället varnaren under en massa täcken och kuddar, vilket hjälpte med ungefär en kvarts decibel lägre. Tillägg nu att klockan var 23:30 vardag kväll. Vi väntade bara på att grannarna skulle kasta ut oss med brandvarnaren före. Till slut lyckades Laure dra ut monsterbatteriet med naglarna. Och ja, vi har provat att stoppa in batteriet igen, utan att trycka på knappen, vilket bara sätter igång mistluren igen. Tack mor för budgetvarnaren som numera ligger batterilös och hatad på vårt kylskåp. Vi kommer brinna inne. Förmodligen inatt.

(Mamma, jag skämtar! Ring INTE så fort du har läst det här. Vi kommer inte brinna inne. Vi drar alltid ut alla sladdar och lämnar aldrig ljus tända och plattor på. Jag kommer komma helskinnad tillbaka till Umeå, jag lovar! Kanske. hehe.)

Ah, då var dagens hjälpa-mammas-framtida-hjärtattack-på-traven-kvot fylld. Nu är det dags för ett bad! (På bilden nedan Affären)

Dagens låt: Calabria -Enur ft Natasja



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0