Okul och annat

I torsdags var jag ledig, trodde jag. Sedan visade det sig att Indiana Café inte hade tillräckligt med arbetande servitriser. Det var någon typ av manifestation igen och eftersom det är lika med folkfest i Frankrike (alla protesterar, och sedan går de på restaurang för att "fira" att de har protesterat) var det packat med folk. Sjukt mycket folk på Place de la Bastille, på restaurangen, överallt... Så de ringde alltså in mig för att jobba på min lediga dag = jobbade sex dagar förra veckan. Trodde jag skulle somna på jobbet igår kväll.

Efter jobbet i torsdags kutade jag hem för att duscha eftersom jag hade bestämt med några tjejer från jobbet att vi skulle på Le Milliardaire för gratis champagne. Det var Annette, hennes två kompisar, Renate, Tine, Sylvie och jag (de hade aldrig varit där). Vi tog taxi, delade in oss i mindre grupper för att komma in fortare och ställde oss i kön. Gick ned och gjorde som vi hade gjort förra gången med Lisa; en servitör fixade oss ett bord, frågade vad vi ville dricka ("Champagne", såklart!) och sedan gick jag upp på övervåningen för att hämta Lisa som kom efteråt. När jag kommer ned igen står det en flaska Moët på bordet och jag tänkte att nu är det någonting som är fel, för de ger inte bort gratis lyxchampagne... Det de serverar brukar vara någon billigare typ. Annette kommer fram till mig och berättar att en servitris ville ha betalt för flaskan. Servitrisen kommer tillbaka en stund senare och är irriterad varpå jag undrar om det inte är öppen bar för tjejer på torsdagar men hon svarar att det har det aldrig varit. Frågar flera stycken och till slut säger en bartender att man måste gå till baren för att få sig ett glas gratis champagne, vilket inte alls stämmer. Sist fick vi flera flaskor på raken... Märkligt. Jag antar att servitören som först pratade med oss drog nytta av att vi inte specificerade och sa "Öppen-bar champagne". Så funkar det, kan folk tjäna pengar struntar de i hur de gör det! Så det slutade givetvis med att vi fick betala flaskan. Man måste nog vara tidigare ute också, vi kom ganska sent till klubben och det var mycket folk så de orkar väl inte fråga vad för slags champagne man vill ha. Flaskan gick på 200€ så det var bara att punga ut. Tine och Annettes två kompisar hade dragit och Lisa hade inte varit med när vi fick flaskan så Sylvie, Annette, Renate och jag betalade. Både Renate och Annette sa att de inte hade 50€ och att de inte tänkte betala så mycket heller. Jag kände mig skyldig eftersom det var jag som hade sagt att det var gratis champagne, så de tre betalade 25€ var och jag stod för resten, 125€. Nu har jag i alla fall lärt mig en läxa, verifiera om det verkligen är gratis, beställ sen... Det var roligt i alla fall, bra musik och mycket folk! Servitrisen blev trevligare när vi hade betalat, hon trodde nog att vi skulle försöka smita.

Tog en taxi till Bastille som jag alltid gör, och gick därifrån (jag bor på en liten liten gata dit inga taxichaufförer hittar och jag har inte tålamodet att sitta och vänta på att de ska finna gatan så det är lättare att de bara släpper av mig vid Place de la Bastille, vid jobbet). Gick i lugn och ro och när jag kommit till där La Plage ligger böjde jag mig ned för att leta efter något i min väska. Lyssnade på min iPod så jag hörde ingenting. Från ingenstans kommer en hand och rycker väskan, jag följer med väskan och ser en kille med arab-ursprung (svart jacka, gelé i sitt hår) som ser sjukt aggressiv ut och jag bara skriker "Non!!!!" men inte fan hjälpte det mig... Han rycker till en gång till, jag tappar taget och han kutar utom synhåll. Jävla idioter, jag blir så less på den här stan. Inte en ärlig jävel någonstans. Jag kunde inte följa efter eftersom jag hade klackar. Så jag satte mig på marken istället och började gråta istället.. Sen kommer det en kille och typ "Oj, jag såg att han stal din väska" och sen försökte han få mig att ställa mig upp eftersom jag satt mitt i gatan, men jag satt kvar ett tag och sedan ville jag att han skulle gå, men han sa inte att han kunde lämna mig eller vad det var. Så jag ställde mig upp och började gå.. Han gick åt samma håll och sa att han skulle till kyrkan. Sedan frågade han efter mitt nummer ifall jag skulle vilja ringa och "prata" med honom om vad som hänt. Skum kille... 

Tog mig hem och ringde Lisa och Jacques och grät. Jag hade riktig tur, jag hade kreditkort och kontanter i behån, höll i mobilladdare och plånbok eftersom jag letade efter något, iPod:en lyssnade jag ju på, mobiltelefon och nycklar i fickan. Han fick med sig allt mitt smink så nu ser jag ut som fan i ansiktet varje dag, samt mitt anteckningsblock som jag inte kan leva utan, min kalender med alla viktiga saker jag måste komma ihåg, min "Bibeln: En bok om dina vänner" och mina fina Heiko-by-Heiko-solglasögon (180€....) som jag fick i födelsedagspresent av Quentin förra året. Samt min favoritväska! Jävla idiot, hoppas han blev besviken när han inte hittade något av värde (för honom) i den. Förutom solglasögonen då. Det är så konstigt, det var samma väska som blev stulen (och upphittad) förra året på La Plage. Det är uppenbart att det ligger en förbannelse över La Plage-området samt väskan.
 
Somnade sent och vaknade tidigt, tog en runda runt Charonne-området för att se om han hade kastat väskan någonstans när han inte hittade något av värde i den, men icket. Gick sedan till polisen och berättade. Den tjocka kossan som skrev rapporten brydde sig inte ett skvatt om vad jag sa, det syntes tydligt att hon var uttråkad. Jag grät medan jag berättade. Jag hade sjuk tur, han slog mig inte och han fick inte med sig mycket men det var bara sjukt läskigt att bli överfallen i sitt eget område..Kärringen sa att så farligt är det inte, det finns värre saker (och hon sa det inte på ett snällt sätt utan typ "sluta grina nu jag orkar inte lyssna"). Känns skönt att veta att rätt personer blir poliser. Förra året när jag gick till polisen verkade det snarare som att tanten som jag pratade med då inte trodde på mig, den idioten sa till och med "Du verkar inte särskilt upprörd", precis som att det inte hade hänt! Aldrig är de nöjda, äckliga människor. Jag sa att jag kanske skulle kunna känna igen honom på bild så vi gick upp på övervåningen där de hade en slags sökmotor på datorn där de knappade in signalementet, men eftersom det jag minns inte var särskilt specificerat kom det upp över 3000 bilder som resultat. Så fort jag tittat igenom första sidan gav jag upp, mitt ansiktsminne är inte det bästa och efter ett tag såg de likadana ut allihop.

I förrgår var det roligare, åkte hem till Jacques som bjöd på Pommery-Champagne (gratis denna gången!). Han hade fått flaskan av en läkare (Jacques jobbar på sjukhus). Läkaren hade skällt på Jacques av typ ingen anledning alls, så Jacques skällde tillbaka. Dagen efter kom läkaren in och bad om ursäkt med en flaska bubbel som plåster på såren. Åt Häagen-Dazsglass också, Macademia Nut Brittle eller vad det var..mmm! Tog en taxi (ända fram till porten, kosta vad det kosta ville..) som gick på 40€. Åt ravioli och somnade vid 07-tiden. Var helt säker på att jag skulle börja jobba klockan 15:30. 13:40 ringer arga managern Fernand och frågar vilken tid jag börjar, varpå jag svarar 15:30. Han rättar mig och berättar att jag skulle ha varit på jobbet för 40 minuter sedan, så jag kutar till jobbet. Fick inte ens en egen station utan hjälpte de andra, plockade undan från borden, skar bröd och städade konsollen. Klockan 16 ersatte jag Sabrina som gick hem och fick jobba på terrassen. Fernand var arg hela dagen, men när kvällen var slut och det nya schemat visades hade jag (istället för två, som vanligt) TRE dagar ledigt! Jobbar ikväll klockan 18 ikväll och sedan är jag ledig tisdag, onsdag torsdag! Jobbar stängning hela helgen men det gör ingenting. TRE dagar ledigt i rad, det finns liksom inte! Förmodligen för att jag jobbade sex dagar förra veckan. 

Har lite ångest för Laure städar hela tiden och jag aldrig. Men jag är trött! Jag bryr mig inte om det är lite skitigt här och var, så farligt är det inte. Nåja. Ska sortera tvätt nu lite för att dämpa samvetskvalen.

Imorgon ska jag tvätta och försöka göra något av dagen. Sitter inne alldeles för mycket. Onsdag ska jag på Sephora och handla smink om jag har fått någon dricks. På kvällen blir det eventuellt bio med Clément från jobbet, vill se den nya skräckfilmen Unborn som går. Det blir biografen MK2 Bibliothèque, där stolarna är sjukt sköna och stora och benutrymmet enormt. Torsdag skulle det eventuellt bli middag här hos oss med Laure, Élise och Tibo, men nu har Élise fått influensan så vi får se hur hon mår på onsdag kväll. Tacopaj är önskemålet så jag ska försöka sno ihop det. Efterrätt vet jag inte än, men pajen är ganska mäktig så det blir nog något lätt. Har lust att planera någon typ av fest hemma hos oss näst-nästa vecka också, om jag får ledigt. Det var allt från Paris!

Dagens låt: Sex and Candy -Marcy Playground

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0