Lördag eftermiddag

I måndags jobbade jag. Det var så lugnt att Clément och jag gick och beställde sushi och Ben & Jerry's-glass under servicen. Vi la det i kylen och sedan efter jobbet åkte han hem till sig och jag gick först förbi mig för att lämna påsen med jobbkläderna, tog en dusch och sedan gick jag tillbaka till Bastille för att ta en taxi därifrån. Frågade taxichauffören om han kände till något öppet "Épicerie" (klockan var runt 02 på natten och det var dessutom måndag natt, den enda natten/dagen på veckan när ALLT är stängt i Frankrike) och han sa att han skulle stanna om han såg något öppet. Vi hittade ingenting före Concorde (där Clément bor) så chauffören sa att vi kunde åka till Les Champs-Élysées eftersom det säkert fanns något där. Vi åkte runt men ingenting, kollade två-tre ställen men allt var stängt. Jag sa att jag ville åka till Concorde nu men taxichauffören sa typ att nej det är klart vi ska hitta en öppen affär. Han var jättetrevlig! Så till slut efter mycket runt-irrande hittade vi ett litet ställe i Pigalle där jag köpte en box Corona och lime. Åkte hem till Clément (klockan var nu runt 03-tiden) och taxametern visade på 27 Euro. Chauffören sa att jag bara behövde betala 20 eftersom det mest hade varit hans idé att åka runt hela Paris. Åt sushi hos Clément och det var sjuuukt gott!!

Tisdag var min första lediga dag, sedan onsdag och torsdag också. Ledig tre dagar i sträck, när hände det senast liksom?! Inte i det här livet! Anledningen var att jag jobbade sex dagar förra veckan. I tisdags var jag ute och gick, sedan tvättade jag fyra maskiner, sedan åkte jag till Caroline, träffade Lisa där också och åt jag köttfärs och potatismos hemma hos förstnämnda, drack vitt vin, åt godis, tittade på tv och pratade om livet och Barcelona. Åkte hem rätt tidigt och la mig. 

Gick hemifrån klockan 15 onsdag eftermiddag för nyttig långpromenad. Gick från Charonne till Voltaire och ända till Galeries Lafayette och Le Printemps (stora shoppinggallerior) där jag letade och hittade stay-ups. Sjukt otrevlig expedit som inte brydde sig ett skvatt om kunderna. Har sett henne förut också, då jag frågade om det var bra kvalité på ett visst märke. Kärringen typ tittade på mig som om jag var dum i huvudet och sedan sa hon "Men hallå. Det är Chantal Thomass. ANTAGLIGEN". Serviceinriktat.... Sedan gick jag till Printemps och kollade in deras jättefina och exklusiva underklädesavdelning där de hade mycket fint och allt var svindyrt. såg till och med ett Agent Provocateur-hörn, min favorite! Frågade om de sökte folk men tydligen har samma tjejer jobbat där under 3 år. Synd... Jag vet att de anställda får 50% på underkläder där.

Gjorde lite fönstershopping på H&M, Mango och Zara och sedan åkte jag métro från Chaussée d'Antin -La Fayette till Pont Neuf La Monnaie och gick därifrån över bron till Les Étages, en bar i St Michel. De har underbara jordgubbsmojitos (som tyvärr kostar 10€ styck..). Kollade öppettiderna och gick vidare till Notre-Dame där också ett sjukhus ligger precis bredvid. Kollade öppettiderna där också (för att lämna blod) och gick sedan tillbaka över bron och promenerade Rue de Rivoli till Bastille. Tog la Rue de la Roquette-vägen och hamnade i Voltaire, gick på ATAC och handlade köttfärs och lite annat till morgondagen. Gick hem till lägenheten och hörde av mig till Clément för att säga att jag skulle bli sen. 

Vi skulle egentligen ha mötts utanför hans port kl 21 men eftersom klockan vid det här laget redan var 20:30 och jag inte ens hade duschat än fick vi skjuta fram mötet. Så, duschade, skyndade mig som satan och tog taxi från Bastille direkt till bion istället. Kom lite sent, fattade först inte vilken biograf han pratade om ("Den vid Châtelet") och sedan kom det fram till att det var den i Forum Les Halles (shoppinggalleria), men inte den stora utan den lilla! Den var söt och verkligen liten. Missade första 2 minuterna av filmen Unborn men det var ingen viktig scen ändå. Man kan förresten köpa glass på franska biografer, skumt. Unborn-filmen är den nya skräckisen som går, den handlar om en tjej som blir possessed av en ond ande som visar sig vara hennes tvilling som dog när de ännu var i magen. Den onda anden vill bli född så den börjar jävlas med bruden och så vidare. Lite besviken blev jag, den verkade mest var ett ihopklipp av olika filmer som de hade snott grejer från. Det var bland annat en gubbe som gick i en trappa på alla fyra som i Exorcisten, huvudet snurrade och han gjorde konstiga morrande ljud. Sedan var det en liten pojke med i filmen som var som ungen i Omen, det fanns lite The Ring-liknande saker med och så vidare. Jag blev rädd i alla fall, som jag alltid blir när jag ser skräckfilm! Nåja, efter det åkte vi hem till Clément och åt steak haché (hamburgerkött bara, fransmännen äter det utan bröd och kallar det för något annat) och haricots verts. Sedan tittade vi på The Doors som jag var för trött för att bry mig om.

Vaknade vid 11 på torsdagsmorgonen och var duktig och åt frukost för en gångs skull, brukar aldrig orka det. O'boy, rostad macka och babybel-ost. Och kakor! :) Sen blev det direkt lunch bestående av ravioli och därefter promenad. Gick till Notre-Dame igen för att lämna blod men det visade sig att jag måste göra ett test någon annanstans först för att kolla och bekräfta att jag inte har några sjukdomar som kan överföras via blodet. Gick förbi H&M och såg en fin blå bikini, ett par bruna pumps, ett elastiskt brunt skärp och ett par platta fina bruna strandskor, men eftersom det är knapert i kassan blev det endast dreglande och inget köpande. Gick hem och la mig i en timma och började sedan på tacopajen. Élise, Tibo och Tibos kompis Pierre som missat sitt tåg som han skulle ta hem (förmodligen till Villers-Cottêrets, men jag vet inte) så han åt med oss och skulle sova hos Élise och Tibo. Pajen blev bra och till efterrätt blev det vad fransmännen kallar för Belle-Hélène (Vackra Helena), konserverade päron med smält varm choklad på och rostade mandlar ovanpå. Efter middagen gick hela gänget till La Plage och sedan gick jag till Indiana för att säga hej. Åkte hem till Clément och såg den asbraiga filmen Battle Royale (1).

Gick promenad genom Tuileries-trädgårdarna igår eftermiddag, till Rue de Rivoli och åkte sedan métro från Châtelet till Bastille. Gick tillbaka hem, duschade och städade undan från middagen. Tog det rätt lugnt och började jobbet kl 18. Förväntade mig kaos men det var lugnt hela kvällen, gjorde bara 954 Euro i kassa och sex Euro i dricks! Stannade kvar efter jobbet och drack lite öl, sedan gick jag hem i regnet. Kokade zucchini och stekte en typ av jättekycklingnugget med skinka och ost mellan, som heter Cordon Bleu de Poulet. Åt chips, tryckte i mig godis och gick och la mig. 

Vaknade just före 14-tiden idag av den trevliga överraskningen Sarah som ringde. Hon har bokat biljett till Paris!!!! :D Älsklingen landar den första juni och åker hem den femte. Team Sweden Re-United!!! WOOP! Drog en snabbuppdatering om vad som händer i Paris och berättade vad jag drömde innan hon ringde och väckte mig. En sjukt skum dröm om olika presenter till Ida och vad jag skulle ge till henne i födelsedagspresent. Hon fyller ju år nu i april och jag funderar mer och mer på vad jag ska ge henne. I drömmen fanns det med ett tvåmeters blått suddgummi föreställande Eiffeltornet som jag hade bestämt att ge henne. Jag betvivlar att hon skulle uppskatta det... Problemet med Ida är att varken böner eller hot om dåliga presenter hjälper, ungen vet ju inte vad hon vill ha! FY IDA! Suck. Får ha någon brainstormingkväll här framöver.

Sitter precis och trycker i mig pastaskruvar med fabrikerad, uppvärmd bolognesesås. Näringsfattigt, men mättande. Får väl söka reda på någon grönsak i kylen... Nu ska jag duscha och sedan blir det att promenera till jobbet. Laure och hennes kompis Mathilde har precis gått ut för att leta utklädningskläder. Det är maskerad hos en tjej som heter Lucile Wascat ikväll, och temat för utklädningen är métrostationer. Pratade med Valentin Pauly häromdagen på La Plage och han sa att han skulle fixa fram en sten som han planerar att släpa runt på. Det finns tydligen en station som heter något i stil med Min-Sten. Fusk, anser jag... Mathilde har hittills bara vita kläder med sig, det finns en station som heter Blanche ("vit"). Nog om det, nu blir det duschen!


Dagens låt: Je t'ai dans la peau -Jean Louis Aubert

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0