SOMMAR

Ja, gott folk! Nu är det väl ändå sommar på riktigt. När Ida sa över Facebook att hon har fått sommarlov för i år kändes det riktigt somrigt. Såg på en blogg att det kommit ut en Sommar-Marabouchoklad, så nu är jag sugen på svensk sommar med allt vad det innebär! 
Vädret i Paris är varierande; regnstormar med blixt och dunder ena dagen och 30-gradig värme nästa. Jobbet är som vanligt med många skumma gäster, till exempel sådana som letar efter Jultomten eller sådana som frågar om det finns skaldjur i  vår räk-fajitas..

Livet rullar på och nästa lördag (inte imorgon) åker Lisa, Caroline och jag till Barcelona på solsemester i två veckor. Alla fransmän som har varit där bara älskar och avgudar det, så det måste vara riktigt bra med tanke på hur kräsna fransmän är. Midsommar kommer alltså firas utomlands även i år men vi planerar att ta med lite senapssill och annat från Svenska Affären. Chefen är inte så nöjd eftersom vi kommer vara borta under både La fête de la musique (Musikfesten) och GayPride. Det kommer vara sjukt mycket folk, massa panik och ingen ordning, och hans bästa servitriser kommer att vara låååångt borta, solandes och sippandes på drinkar. Men det göra inget! :D

Sarah hälsade på förra veckan. Mycket Champan, mycket lyx, mycket kul! Igår kom Marita och Frida (två tjejer som bodde i Frankrike förra året. Vi gick på Intermèdiere-nivån på La Sorbonne tillsammans) på besök. De stannar tills på onsdag, så det blir lite muséebesök och annat som de tycker är "franskt". Vi ska på Elises (Laures storasyster) vernissage på lördag, det blir roligt! Gratis snacks + vin + lite konst, allt två timmar innan jobbet kan ju inte bli annat än rätt! 

Ni som känner mig vet ju att jag aldrig någonsin har haft sinne för ekonomi, så jag är i princip utfattig inför Barcelona-resan, men det är väl lika bra att det händer nu istället om 20 år när jag har lån på huset, restskatt och annat o-kul och vuxet att ta hand om. Så nu får jag stå mitt kast och leva så fattigt som det bara går! Det är nästan rätt åt mig. Shoppar man för mycket visar det sig på räkningarna, den saken är klar. Har fått mig en riktig knäpp på näsan... Min födelsedagspresent (pengar) gick till att jämna ut mitt konto så att jag inte skulle ligga för mycket på minus-sidan eftersom jag har lyckats med konststycket att övertrassera mitt franska bankkonto med 500€. Grattis! Vill så gärna åka hem till Sverige på semester i typ två eller tre veckor, men måste ju ha råd och betala hyran och dessutom vet jag inte om chefen har lust att ge mig ledigt efter min Barcelona-tripp... Vi får se vad som händer efter den 4 juli helt enkelt!

På tal om ekonomi så måste jag tydligen deklarera eftersom jag har jobbat i det här landet mer än ett år. Var på skattekontoret idag och försökte klara ut det med en fransk skattmas. Har varit på jobbet och hämtat ut gamla lönespecifikationer som jag hade tappat bort, ska fylla i ett formulär och lämna in det "så fort som möjligt" eftersom sista deklareringsdagen egentligen var den 29 maj... Framförhållning Anna, framförhållning. Till mitt försvar visste jag inte om något av allt det här tills igår när Lisa upplyste mig om att jag var tvungen att deklarera. Allt detta i sällskap av Marita och Frida! De hade nog väldigt roligt på skattekontoret. Nåja, vi ska göra någonting kul imorgon istället. Vi har också hunnit äta italiensk glass på Amorino, och Frida har köpt en magnetisk komihåg-tavla att ta med sig hem. Både Sarah, Marita och Frida har alla tagit med sig svensk mat, såsom dillchips, grillchips, lösgodis, limpa, leverpastej och smörgåsgurka. Man tackar och bockar så här i knapra tider! Smörgåsgurka är typ guds gåva till människan. Ja, förutom jag då. Jag och smörgåsgurka, all the way.

I helgen var jag hos Jacques för pizza från Dominos och skräckfilm. Alltid lika mysigt! Han bor tyvärr långt bort åt helvete (verkligen tvärsöver stan, jag bor i sydöstra delen av Paris och han i nordvästra) så det är lite drygt. Det blev 4-slags-ostar pizza, filmerna Slaughter, Martyrs och The Grudge 2. Och äntligen har jag hittat någon som vill beställa t-shirts med mig från T-shirthell.com! WooP!! Jacques och jag ska göra det när jag har pengar, så typ.. nästa år. 

Andra nyheter är att mor har skaffat Facebook. Det är roligt! 


Dagens låt: Hallelujah -Jeff Buckley

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0