JOBB!



Nu har jag fått jobb! På Indiana Café. Väldigt informell restaurang som ligger i Bastille, på Place de la Bastille. Öppet alla dagar 08H30-02H. 100 platser inomhus och 100 platser på terrassen. Mycket trevligt! 8 Euro i timman plus dricks. Provjobbade fredag kväll (17H-22H), fick jobbet och jobbade igen igår kväll (16H-00H). En grej som är lite konstig är att man måste ha med sig egen växel i början av kvällen (20 Euro) som man sedan tar tillbaka när man räknar kassan.

Så alltså, i fredags efter skolan begav jag mig till Indiana för provjobb. Följde med en svensk tjej nästan hela kvällen för att kolla hur allting fungerade. Åt kycklingchimichanga som var riktigt god! Det är lite texmexinriktning på maten; (som på The Grill House! Love.) Det serveras fajitas, tacos, enchiladas, burritos men också sallader och den obligatoriska bbq-sektionen. Det är dessutom happy hours mellan 17H och 20H. Drinkarna kostar då 5 Euro istället för 10! Första halvtimman av ens pass är alltid lunch/middagsrast så då beställer det man vill ha från menyn (utom det allra dyraste, de har kryssat över det man inte får ta, haha!) och gamar! :) Det är omkring trettio personer som jobbar där allt som allt. Har givetvis inte hunnit träffa alla, men det jobbar i alla fall runt 7 svenskar där (två killar och resten tjejer), några danskar, en finländska, två tjejer från Brasilien, en italienska, en kille från Belgien... De flesta kockarna är från Indien, Pakistan eller Afrika. Det första jag gjorde när jag kom var att kalla en gäst "tu" istället för "vous"... Pinsamt! Trodde faktiskt min hjärna hade full koll på att man kallar folk man inte känner -och särskilt på en restaurang- för "Ni" och inte "du"! Uj. Gästen bara skrattade, men ändå. Fy på mig! Gick till La Plage efter jobbet, tog vägen genom Rue de Lappe hem (jättefin gata). Pratade med Samy, fick ett glas ok champagne från ett äckel och träffade sedan Quentin, Valentin, Jacques, Corinne, Tibo, Alexis osv som hade varit på couscous-restaurang. Vi gick hem till oss och de stannade ganska sent. Åt chokladbollar, drack öl och så fyllde Corinne och Benoit i min "Bibeln -boken om dina vänner." La mig runt 05-tiden tror jag, och då var fortfarande Julien (svinfull), Benoit och Laure uppe.

Lördag förmiddag sov jag, gick sedan ut och fixade ett carte orange för mars månad, öppnade ett bankkonto hos LCL och började jobba kl 16. Lyckades glömma mina kläder hemma, så det var bara att springa hem igen och hämta. Riktigt skönt att jag bara bor 15 minuters promenad bort. Åt hamburgare och fick egna bord, dock bara fyra. Jobbade på till midnatt, drack en svingod strawberry frozen margarita och gick till La Plage igen. Pratade med Samy (igen), gick ner till källaren och träffade Valentin. Vi spelade babyfoot och förlorade mot två nördar som verkade ha vigt sitt liv åt "sporten". Gick hem, tog en välbehövlig dusch och gick och la mig. Somnade ganska sent och gick upp runt 15-tiden. Just före 17-tiden tog jag med Valentin (som också söker jobb) till Indiana för att hämta mitt veckoschema. De bad honom komma tillbaka med ett CV imorgon eftermiddag, så jag kanske får grannen till kollega!

Nu håller Laure på att göra middag, någonting med zucchini. Quentin kom över med sin kokplatta för jag lyckades ju paja vår när jag skulle rengöra den. Strömmen går i hela lägenheten när man försöker sätta in kontakten och så funkar inte skiten heller, så vi har beställt en ny som ska komma imorgon. Efter maten blir det nog kanske lite plugg och sedan sa Quentin något om en film.

Veckans planning:

MÅNDAG: 17H30- 01H30
TISDAG: 17H30-01H30
ONSDAG: Ledig
TORSDAG: Ledig
FREDAG: 18H-2H
LÖRDAG: 18H-2H
SÖNDAG: 17-1H


Har sett fina jeansshorts på MANGO: (29,90) och t-shirts (11,90), (15,90). Funderar på att lämna tillbaka klänningen för 42,90 Euro och köpa jeansshortsen istället. Vad tycker ni? Finns ett till linne på Mango som jag inte hittade på bild: ett jättesött linne med ett ankare på som kostade runt 20 Euro. Måste verkligen ha skinnjackan på NAFNAF, jag kreverar snart. Plus ett fint blått/grått linne för 12 Euro som jag såg när jag var i Bastille och dreglade över jackan för femitoelfte gången.

Så här såg jag ut i torsdags, när jag bakade chokladbollar efter en hel eftermiddag av städning: image253 Mouuuuu!!!!

Saker jag taggar för sjukt mycket:
1. Lönen
2. SOMMAR I PARIS
3. Fira midsommar som fan. Svensk mat, musik och den lilla (stora) nubben!
4. Åka till Edinburgh och shoppa i sommar
5. Åka hem någon/några veckor till Sverige och fira min födelsedag, bara ta det lugnt och göra ingenting. Berättade för Quentin om fenomenen smörgåstårta och prinsesstårta och blev nästan nostalgiskt tårögd på kuppen. Mmm... tårta.
6. Åka utomlands och sola.
Et voilà Quentin! Des gâteaux suédois!!! (Le dernier était fait par moi-même!!!)

Saker jag vill göra nu, i helgen eller väldigt snart:
1. Köpa den heta skinnjackan.........
2. Styra upp personalfest
3. Äta Ben & Jerry's (helst i vackert väder)
4. Dricka jordgubbsmojito på Les Etages i St Michel
5. Äta egyptiskt på Le Bazar Egyptien
6. Hitta en schysst salsaklubb
7. Hitta en schysst jazzklubb
8. Hitta ett ställe där jag kan bära min übersnygga blåa bakelseklänning
9. Hyra en film (Disney eller lättsmält), beställa hem mat och slappa en hel kväll
10. Se skräckfilm
11. Ha varm choklad-tävling: Café Flore vs. Angélina
12. Åka på spa/hamam

Och lite längre bort:
1. Köpa en stuga eller farmor och farfars torp och fixa till det. Det skulle bli så sjukt bra om man la in eletricitet och rinnande vatten, målade om, städade och fixade till. Om det bara hade funnits en sjö med brygga invid som man kunde bada i skulle det i princip bli det ultimata sommarnöjet!

Om jag gifter mig ska jag göra det på sommaren i mitt stora, gult-med-vita-knutar-hus-och-tillhörande-burspråk under ett stort träd på gräsmattan, invid det vita lusthuset. Just det.


Btw! Quentin har sagt att hans mamma har sagt att jag kan få välja ut/köpa en katt som ska bo hos dem i Villers-Cotterêts som ska vara min! Det blir så synd om katten ska bo i en lägenhet i trånga Paris. Åh, en egen katt i Paris! (Eller ja, lite utanför men whatever) Kissemisse!!! :)


Dagens låt(ar):
You've got the love- Candi Staton
Juni juli augusti -Gyllene Tider
Svårt att säga nej -Bo Kaspers Orkester & Lisa Ekdahl


Saknar er, mina små grisar!

Kommentarer
Postat av: Crickan

Va kul med nytt jobb,Grattis!!!!!!!!

2008-03-05 @ 19:04:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0