Söndag den tjugonde januari

Om fem dagar fyller jag 21, hihi! 

I onsdags gick jag, Nolwenn, Judy och Judys pojkvän Patrick på La Fourmi som ligger i Pigalle. Senare kom också Nolwenns kille Eric. Det var riktigt trevligt att få träffa Nolwenn igen, hon är helt underbar! Några öl tillsammans och sedan gick vi åt olika håll; Judy och Patrick skulle äta kinesiskt medan Nolwenn och Eric drog vidare till en annan "soirée" hos några vänner till dem. 

I torsdags kväll begav jag mig -något sen, som vanligt- till Porte d'Italie där Jordhana, Marina och Caroline (alla tre från Brasilien) från min klass väntade tillsammans med Isabella (kompis till Marina och Jordhana) och hennes klasskompisar. Träffade en riktigt trevlig austaliensare som heter Ilya (stavning?). En riktig pojkvasker dock, blott sjutton år. Nu är jag gammal! Han hade en väldigt lustig, marinblå sammetsfluga på sig som jag ångrade att jag inte tog kort på. Ilya har gått på Accord i två veckor men jag har missat honom, och han har inte sett mig heller! I alla fall så började vi kvällen på Jordhanas och Marinas hotell där vi pimplade sex-sju flaskor vin. Efter förfesten åkte vi Metro till Montparnasse-Bienvenüe och klubben MIX. Torsdagar är det studentkväll (egentligen mest för Erasmus-studenter) och gratis inträde fram till midnatt. Vi klarade oss precis och tog oss trots kön in runt kvart i tolv, och fick en drinkbiljett! Vi fick dock inte välja drink utan blev tilldelade en vattnig, rosa, slushliknande sak i en plastmugg. Läskande men alkoholhalten låg väl ungefär på 0,2%. Musiken var lite av en besvikelse men emellanåt var det helt okej. Mycket techno och liknande. Träffade en grabb som heter Guillaume, väldigt trevlig faktiskt. Jag hade planerat att ta sista metron hem men glömde titta på klockan och hoppsan så var hon redan fem över ett, så det var bara att stanna fram till klockan fem. Jag blev konstigt nog inte det minsta trött! Just efter fem hämtade vi ut jackor och väskor och satte oss utanför Metrogrindarna. Tog första metron hem och sedan åt jag frukost hemma, somnade direkt och försov mig till 10:30.

Fredag morgon, sista dagen, kom jag lagom till pausen vid 11-tiden efter fyra timmars skönhetssömn. Försökte hitta Judy eftersom hon fyllde år dagen innan (vi hade bestämt att hon, jag och Nolwenn skulle ta en snabbfika under rasten). Hon hade dock redan börjat sin lektion, så he blev inge av! Dagen var relativt skön, innan pausen hade klassen pratat om media och vilka alternativ det finns i Frankrike (tv-kanaler, tidningar, radiostationer). Efter fick vi välja en film från skolans "videotek" och det blev "Pari", som handlade om två kedjerökande svågrar (plural på "svåger"?) som bestämmer sig för att lägga av med ovanan i femton dagar. Det hela utvecklas givetvis till galen- och jävulskap utan dess like.. Helt okej film men jag fattade inte allt. 
Efter lektionens slut (försökte få ett shoppingtips från Christelle som vanligt, en gammal lärare, men hon hade inte kommit på något bra) gick jag, Jordhana, Caroline, Marina, Isabella och Ilya till Starbucks eftersom det var min sista dag. Jag drack varm choklad och åt en russin- och kanelscones, mmm! Därefter for jag hemåt och stannade förbi på ett Etam där de inte hade min storlek i de oförskämt snygga underkläderna som jag har pratat om tidigare. Jag funderar på att lägga ner hela företaget eftersom jag blir deprimerad och besviken varje gång jag går till ett nytt Etam och får samma svar om och om igen. Men jag MÅSTE HA DEM! De är FÖR snygga.. åh. De perfekta underkläderna, och så finns de inte i min storlek någonstans. Älska livets ironi. Not. 

Försökte plugga lite efter skolan men jag var för trött, så jag duschade och gick sedan och la mig. Vaknade 20:30, hade fått 2 sms av Henrik (vi hade bestämt att gå ut) så jag började göra mig i ordning. Vid den tiden hade Laure och hennes kompis Mathilde kommit hem. Tio i tio träffades jag och Henrik utanför Hôtel-de-Ville-metron för att leta en billig och bra bar. Vi gick in på Amnesia, en gaybar som gjorde grymt goda Cosmopolitans. Helt perfekt syrliga! Vi delade på en flaska rosé också och sedan var jag ganska rund under fötterna! Vi gick till Republique där vi åt helt stört goda kycklingvingar på KFC. Eftersom KFC's fritös var trasig gick vi till Sandwich King och åt pommes. Yummie!! Sedan tog vi metron hem åt varsitt håll. Gick först till La Plage där jag trodde Laurette och Mathilde uppehöll sig, men de hade redan gått hem till oss. Där var de två plus Quentin och Tibo. Tibo och Quentin gick ungefär samtidigt, men först bestämde Kant och jag oss för att hitta på något dagen efter; Laurette skulle hänga med sin familj och sina kusiner, och Kants brorsa Valentin skulle till Villers-Cottêrets tillsammans med Tibo och Mathilde, så varför vara ensamma på varsitt håll och ha tråkigt? 

Lördag morgon, eller ja, förmiddag, vaknade jag runt 11-tiden. Mathilde var hurtig och hade vaknat redan 09:15. Städat och diskat hade hon gjort, och dessutom varit nere på bageriet och köpt pain au chocolat. Vi åt frukost, städade lite mer, och sedan begav vi oss alla tre till en optiker där Laure provade nya glasögon. De var väldigt fina, men ganska dyra. PRADA kostar... Sedan gick vi till Starbucks där flickorna drack kaffe och jag åt en god skink- och majssallad. Därefter Etam i Bastille där de två hittade underkläder men inte jag. Hata. hata. hata. 
Vi gick tillbaka och sedan hjälpte Mathilde mig att skriva ett desperat mejl till Etam kundservice om det fanns the slightest chance att de kan hjälpa mig att hitta underkläderna i rätt storlek. Sedan for Mathilde med tåget och Laure gjorde sig i ordning för kusinkvällen. Strax före 18-tiden for hon med metron och jag tog på mig joggingkläder och begav mig ut. Sprang inte så länge, drygt 35-40 minuter. Ville inte springa samma runda igen, men kunde inte området så bra där jag till slut hamnade och hade ingen lust att springa vilse så jag sprang hem igen, efter ett snabbesök på ATAC där jag köpte färdig paella, WeightWatchers' gâteau fondant au chocolat, apelsinjuice och citroner. Kom hem, fixade paellan (d.v.s. slängde den i stekpannan och stekte upp den) som för övrigt var helt gudomlig, åt den med sallad (ville göra vinaigrette men olivoljan var slut och grannarna hade ingen heller! stackars MIG!) och sedan fromage blanc till efterrätt. Sedan tog jag en lång, skön dusch och fixade till mig lite. Försökte plugga men det kändes inget roligt så jag lät bli. Tittade istället på Sex & The City och sedan sms:ade Kant och frågade vad jag hade valt för film eftersom det var det vi hade bestämt att göra. Hade inte fått tummen ur än men insåg att det var dags eftersom klockan var 22:15 och videoteket stänger 22:30. Vi gick båda två och bestämde oss till slut för Saw II, Ocean's Eleven och Sin City. Vi drack lite vin, åt chokladmuffinsarna från WeightWatchers och hängde rent allmänt. Gick hem och la mig vid 06-tiden och då hade Laure kommit hem för länge sedan, och hon sov djupt. 

Vaknade idag vid 15-tiden, åt "frukost", satt vid datorn och klädde på mig vid 17 ungefär. Laure gick till Elise där hennes föräldrar och morföräldrar hängde. Vid 18-tiden gick jag också dit. De åt galette och jag fick också en bit. Mormorn hade redan fått "leksaken" och blivit drottning. Hon glömde att hon hade den på huvudet och gick ut med den på gatan när hon skulle hem, haha! Såg på tv där en stund och sedan gick jag tillbaka. Åt endiver med salt, peppar och dijonsenap till förrätt, paella till varmrätt och en WeightWatchers' muffins till efterrätt. Glömde dem hos Kant igår kväll och det känns ju som lite girigt att komma över och vilja ha tillbaka dem. Smidigt och snällt nog skrev Laure på MSN att "Anna vill ha sina muffins". Strax därefter kom han över med dem! Pinsamt, men gott i alla fall!

Nu dricker jag te och lyssnar på Om du lämnade mig nu med Lars Winnerbäck featuring Miss Li. 
Innan man börjar på Sorbonne måste man skriva in sig på skolan, mellan den 24 januari och den 1 februari. Ska nog göra det på morgonen på min födelsedag, så att jag vet att jag inte sover bort hela dagen. Sedan får vi se vad som händer! Kommer vara ensam hela dagen eftersom alla jobbar och har skola på dagen, men jag funderar på att ta en "Sex and the city-runda". I de två sista avsnitten är som bekant Carrie i Paris med Aleksandr Petrovsky. Eftersom Alek är upptagen med sin utställning hela tiden får Carrie roa sig själv. Jag har nu hittat en guide på aftonbladet.se som visar alla ställen, butiker, restauranger och caféer som Carrie besökte. Så varför inte! Jag kommer vara själv Underbart mysigt, jag har hela dagen, och hela Paris för mig själv! Det sägs helt utan ironi, tycker att det ska bli riktigt skönt att få göra precis vad jag vill. 

Är ju ledig nu i två veckor mellan Accord och Sorbonne. Ska hänga, sova länge, försöka plugga lite grammatik och så söka ett jobb. 

To be continued...


Dagens låt: Elden -Lars Winnerbäck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0