Måndag eftermiddag på 13 Rue Jean Macé, fjärde våningen

Det är inte bra att vända på dygnet. Fy Anna! Har hittills inte gjort mer än ätit frukost. Får se om jag ens går utanför dörren idag, hehe.

Har glömt att nämna att jag skrämmer Laurette från och till under nätterna, eftersom jag har för vana att prata i sömnen. Hon säger att mina ögon är öppna och att det är en mix av svenska, engelska och franska. En gång satte jag mig tydligen upp, pekade på olika saker i rummet och babblade på svenska, varpå Laure sa (jag minns givetvis ingenting av detta, utan hon berättade för mig dagen efter) "Anna, I don't understand Swedish.. Go to bed" och jag svarade på engelska "Oh sorry, I thought we were in IKEA"... Läskigt!
Nu bara för ett litet tag sedan ryckte jag i Laure så att hon vaknade, och sa något på svenska. Laure sa att hon inte förstod och då sa jag "Lait! Milk!". Jag hade förmodligen först sagt "Mjölk!" på svenska och sedan när hon inte förstod, översatt på både franska och engelska. Jag kanske har en undertryckt, omedveten önskan om mjölk. Jag dricker faktiskt inte så mycket mjölk här eftersom den är äcklig. Laure skulle och handla dagen efter också så jag ville kanske påminna henne, haha!
Enligt Laure olika scenarion av den här typen utspelat sig många gånger i vårt sovrum, att jag väcker henne och pratar på svenska. Hon har sagt att hon är rädd på riktigt när jag väcker henne. Jag har bara skrattat och sagt att jag är helt harmlös. I fredags natt blev jag dock själv skrämd när helt plötsligt Laure börjar viska på franska. Det var fan Linda Blair/Exorcist-nivå på det! Så jävla äckligt! Jag låg typ och hyperventilerade i flera minuter innan jag stammade fram "L-Laure.. I don't understand.. Could you take it in English?" Jag hörde något om "Merde...sans...merde..sans.." (Fan.. utan...fan...utan..). Usch. The revenge of the fransyska! Undrar hur rädd hon kommer bli när jag börjar gå i sömnen, för det brukar jag ju också roa mig med under nätterna.

En annan händelse som jag inte har berättat om var en just efter jul när jag hade kommit tillbaka, och vi var några stycken som gick ut på en restaurang i Charonne. Jag beställde en lammkotlett med potatis och till det en flaska lemonad, som givetvis fanns på menyn. Servitrören svarar irriterat att de endast serverar vin. Jag tänkte att lemonaden kanske var slut och frågade istället efter vatten, för det kan man ju ta ur kranen, och killen säger "There is no lemonade, no water, no Orangina! Only wine!". Det var mycket tjafs fram och tillbaka innan jag fick min lemonad och servitören var så jävla oförskämd! Han himlade med ögonen och höll på som att det var något riktigt fult jag bad om. Han sa tillochmed att de inte HADE någon lemonad, att menyn var gammal och att de inte hade "hunnit ändra" det än. Efter ett tag, när han förmodligen diskuterat saken med sin chef, kom han med en flaska och sa surt "This is only for you". Tibo bad till och med om ursäkt/försökte skämta å mina vägnar, någonting i stil med att jag var svensk och att jag var lite "speciell"..Flaskan var liten och eftersom vi redan hade börjat äta var jag ganska törstig och bad Tibo fråga efter en till ("Could we have one more lemonade for the child, please!" AHHH!!!! DÖDA!!!) och jag fick höra både från den oförskämde servitören och en annan, äldre kvinna som jobbade där att lemonaden nu var slut och att de inte hade fler. Tänk om jag hade varit gravid?! Det satt tillochmed en liten bild på vinetiketten som visade en gravid kvinna som drack vin, med ett kryss över. Han frågade om jag ville ha vin istället men jag tackade nej. Såg att killen gick förbi vårt bord för att kolla om jag hade hällt upp vin i mitt glas från någon av flaskorna på bordet, vilket jag inte hade. Till slut fattade han att han var tvungen att ge upp och kom med en andra flaska. En servitör som ljuger, kan det bli bättre?!

Tibo förklarade att restaurangen hade en mycket stolt ägare som gjorde sitt eget vin och att det var det enda som serverades. Men finns det en sak på menyn och de faktiskt HAR drycken inne, med vilken rätt nekar de mig den?! Jag var sjukt förbannad, och jag blir upprörd över det nu igen.. Hur kan de säga att de driver en restaurang?! Snarare utfordring mot betalning. Så jävla fult. Jag var inte sugen på vin, ska jag behöva vara törstig då för att de vägrar servera mig alkoholfritt?! En del av fransmännen jag var där verkade tycka att jag var konstig, men vad i satan! Ska jag fråga servitören vad jag ska beställa?! Så jävla störande!

Nog om det. Ska duscha nu och sedan eventuellt ut på stan.



Dagens låt: Apologize -Timbaland


P.S. VARFÖR ROTERAR MINA BILDER PÅ SIG SÅ ATT DE LIGGER ÅT SIDAN ISTÄLLET FÖR ÅT RÄTT HÅLL!? DET GÅR JU INTE ATT ROTERA DEM ÅT RÄTT HÅLL HELLER?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0