Dagen efter den stora dagen

image182


Ska försöka hålla det här inlägget kort då grannarna har börjat störa sig så smått på att vi använder deras internet och därmed gör det segare och sämre.


Igår var det som bekant min födelsedag. Många fina sms, samtal och meddelanden! Tack :)
Jag vaknade runt 10-tiden (den tid det var meningen att jag skulle infinna mig på La Sorbonne för inskrivning), åt en stor frukost (två rostade mackor med skinka och tomat, två yoghurts, en kopp te och två glas juice) tog en dusch och gjorde mig födelsedagsfin (klänning!). Ilya smsade två gånger och ringde sex medan jag var i duschen. Vi bestämde i onsdags kväll att vi skulle fara och simma någonstans tidigt på morgonen på min födelsedag. Jag smsade tillbaka när han frågade om vi skulle göra någonting på min födelsedag, men han fick det inte förrän runt elva igår morse så det blev inget av. Ringde honom när jag var på La Sorbonne och vi bestämde att han skulle höra av sig idag lördag för att planera någonting på söndag.

I alla fall, som sagt var jag på väg till La Sorbonne ungefär runt 11:35, och inskrivningen var öppen mellan 10-12. Tur man har framförhållning! Eftersom La Sorbonne ligger lite avsides, (eller så bor vi lite avsides, det beror på hur man ser på saken) åkte jag först gröna linjen (9:an) två stationer och hoppade av på Nation, och där bytte jag till gula linjen (1:an). Åkte 3 långa stationer till Bastille, och åkte därifrån 2 stationer på den orangea linjen (5:an) till Gare d'Austerlitz. Gare d'Austerlitz är den ljusbruna linjen (10:an) och därifrån åkte jag 4 stationer, till Cluny- La Sorbonne. Frågade mig fram och hittade till slut till universitetet. Klockan var då runt 12:20. Frågade en uniformsklädd dam som stod utanför den stora porten efter vägen och hon snäste att det var till höger. Gick till höger men hittade ingenting, så jag gick tillbaka och frågade igen. Tanten var ännu otrevligare den här gången och sa bara "Toujours à droite!! Toujours à droite!!" Dryga tantjävel. Gick till höger men det var fan inte ett skit där! Frågade någon random som sa att det var till vänster.. Jävla kärringjävel. När jag hittade till dörren var just två tanter på väg in genom dörren så jag frågade om det var Galerie Richelieu, Sal A, eftersom det var det stället jag letade efter. Fick ja till svar men de sa att det stängde för 20 minuter sedan. Eftersom det hade tagit mig jävla 45 minuter att ta mig till universitet sa jag att det skulle vara väldigt snällt och att det skulle betyda mycket om jag kunde få slinka in en snabbis för att få skriva in mig och sedan dra. "Non, nous sommes fermées." (Nej, vi har stängt, du får komma tillbaka klockan 14..). Litade inte riktigt på det eftersom det stod på papperet jag hade fått hemskickat att det endast var mellan 10-12 och jag hade ingen vidare lust att åka tillbaka klockan 14 bara för att få reda på att ingen var där.
Bad snällt igen men då sa de bara "Désolée, on est fermée!" och så smällde de igen dörren i ansiktet på mig! Jävla jävla idioter. Knackade igen och bad så snällt jag kunde men de bara öppnade den snabbt och sedan stängde de igen.. Puckon.

Gick in på en klädaffär intill, slet åt mig en tröja och gick in i ett provrum och sminkade mig. Älskar belysningen i provrum.. Man blir väldigt ful men det är perfekt när man ska lägga make up och plocka ögonbrynen! När jag var nöjd åkte jag metro till Champs-Elysées för att träffa Quentin. Hittade efter instruktioner hans shop som låg på höger sida (promenerade på Champs i torsdags efter att jag, Jordhana, Marina och Isabella varit och tittat på L'Arc de Défense och sökte förgäves efter den. Såg tre eller fyra andra optiker men inte hans!) på en liten gata precis till vänster om Franklin D. Roosevelt-metrostationen. Hängde i hans affär någon timma och provade väldigt fina och väldigt dyra glasögon och solglasögon, medan vi väntade på att hans kollega skulle komma tillbaka från lunchen så att vi kunde gå. Jag fick två par färglinser också, ett par bruna och ett par blåa! Eftersom det bara är för att prova om man gillar färgen står det "demo" ganska osnyggt över linsen. Ska prova de blåa ikväll tror jag.. Nåja. När hans kollega kommit tillbaka gick vi ut. När jag i extas räknade ner till 14:54 befann vi oss mitt på Champs-Élysées med triumfbågen till vänster och solen skinande. Allt kändes bara underbart! Vi gick till en restaurang där Quentins kompis Sophie jobbar, men hon var inte där då. Drack champagne och åt carpaccio med sallad och parmesan till förrätt. Till varmrätten drack vi rött vin (hette någonting med Bourgogne.. Nuit) och åt varsin pièce à boucher (à point) med pommes sautées till. Utsökt gott! Efter en stunds tjafs om jag skulle få vara med och betala notan eller inte löste Quentin det genom att stoppa mitt kreditkort i sin ficka och behöll det där när servitören kom. Väldigt snällt och det var nog inte billigt! Nåja, det är inte mitt problem, hehe.

När Quentin skyndat tillbaka till sin shop (som heter Heiko by Heiko. Riktigt dyra grejer! Hittade ett par supersnygga solglasögon för nätta 180 Euro) åkte jag hem till Charonne en snabbis för att kolla om min klänning hade kommit, vilket den inte hade. Såg ingen avi i brevlådan men gick ändå till posten och frågade för säkerhets skull, men icket.
Sedan åkte jag metro till Louvre- Rivoli eftersom jag ville besöka caféet Cador där Carrie satt när hon var i Paris i sista episoden av Sex & The City. Frågade efter vägen och visade en herre den nedkrafsade adressen. Han konstaterade snabbt att jag hade kollat på fel adress, och blandat ihop metrostationerna. Det stod klart och tydligt på min egen lapp att metrostationen var Alma-Marceau.. Så efter svordomar från min sida tackade jag (han frågade förresten om jag var skådespelerska. Han sa att kände igen mig från en film som Ingemar Bergman hade gjort.. något namn på M) och drog iväg till Alma-Marceau. Köpte Le Monde, Elle och Vogue dagen till ära. Hittade hotellet där Carrie bodde men det fanns bara MaxMara, Louis Vuitton och så vidare i kvarteret. Bara ett enda café, och det hette något helt annat än det jag letade efter Gav upp runt tio i sju eftersom jag hade läst att caféet stängde klockan 19. Åkte tillbaka till Champs-Élysées och satte mig på Café George V precis vid George V-metron. Smsade Quentin och sa att jag hade gett upp hoppet om att bli en riktig fransyska, och nu istället satt mig på ett riktigt turistcafé och att han kunde komma förbi när han hade slutat jobba och joina mig for a drink. Läste Le Monde, åt oliver och drack vitt vin och låtsades att jag inte var turist. När han kom sa han att det här caféet förmodligen var det värsta turistcaféet jag kunnat hitta.. Vi drack lite och sedan for vi hem till Charonne. Mötte Laure i porten som snällt fick vända in igen eftersom jag ville byta kläder och Quentin skulle in till sig och göra något. Klädde om och så gick vi till La Plage. For hem runt kvart i ett tror jag, och sedan la jag mig halv 2.



Vaknade ganska tidigt imorse. Laure for till Gibert Jeune runt 10 eftersom hon glömt sin telefon där, och sedan gick hon och la sig igen. Vi gick upp runt 12 och sedan mötte vi upp Elise för att gå till frukt- och grönsaksmarknaden som äger rum varje lördagmorgon i närheten där vi bor. Det finns mycket gott där, och allt är väldigt billigt. Köpte ett kilo solmogna jordgubbar från Marocko för typ 20 spänn. Väld igt värt! Frukten är till drinkarna vi ska göra ikväll med vår Magic Bullet, för ikväll vankas det födelsedagsfest för mig! Woop woop! Vi ska snart fara och handla mat och sprit. Måste bara städa först, det är "la bordel" (svinskitigt) här.
Tittade i brevlådan när jag kom hem från grönsaksmarknaden och titta, där ligger avin till klänningen! Oturligt nog stängde posten kl 12 idag, så jag får den på måndag. Nåja, jag har den ju i alla fall. Tur att den inte kom bort i posten!

Kan berätta om när jag var ute i onsdags med Ilya.. Det började med att efter jag låtit bli att svara på hans mejl (ville avvakta och se om jag skulle hinna få pengarna från CSN innan jag svarade. Ringde sedan CSN från skolan och de sa att jag eventuellt får pengarna i mitten på nästa vecka.. Tack CSN!) skickade han ett till där att han skrev att han fattade att jag hade dissat honom men att han gärna ville gå ut med mig i sällskap av hela gänget någon annan dag. Jag skickade ett sms just före, där jag skrev att jag gärna skulle gå ut med honom någon annan dag eftersom jag hade lite ont om pengar för tillfället. Fick svar ganska snabbt att han givetvis hade planerat att betala för allting och om jag fortfarande inte hade några planer för kvällen även om det var hyfsat sent (runt 19) så skulle han gärna gå ut med mig. Han skickade ett sista sms om att jag inte fick bli sen.. Vi hade bestämt 19:45 så jag hade lite mindre än 45 minuter på mig att göra mig i ordning och åka metro. Kom 10 minuter sent i alla fall eftersom Tuileries är en bit från Charonne. Först var det meningen att vi skulle dricka varm choklad på Angélina, ett café som tydligen ska ha den bästa varma chokladen i Paris. Dessvärre byggde de om så vi fick snällt gå iväg mot bion istället. Vi hade då virrat runt en liten stund eftersom Ilya inte riktigt visste vart det låg och jag inte hade den blekaste aning. När vi tagit en taxi till bion som Ilya trodde vi var sena till visade det sig att det runt en timma tills den skulle börja, så vi drog iväg till St Michel istället och drack Mojitos på ett jättemysigt ställe istället. Han pratade mest om sig själv i början, verkade lite nervös av någon anledning, men sedan när vi satt oss ner och bara hängde en stund så tinade han upp lite. Mojitosarna var verkligen sjukt goda, gjorda med färska jordgubbar! Lyckades spilla ut min andra, haha. Eftersom det inte går så bra att prata under en biovisning så tyckte Ilya att vi skulle strunta i filmen. Lika bra det tyckte jag, när han hade berättat om filmen verkade den lite torr.. Nåja. Efter drinkarna tog vi oss till Le Marias (St Paul) och restaurangen Les Philosophes där Ilya halvt bestämde att jag skulle äta boeuf au poivre medan han åt kyckling. Vi drack vitt vin till och sedan bestämde vi oss för att gå hem till honom. Hängde hos honom en stund och tittade igenom hans iPod och sedan betalade han min taxi hem. Helt ok kväll :)

Nu tror jag inte jag har så mycket mer att berätta för tillfället. Ska nog duscha och försöka leta reda på mitt pärlhalsband, mitt carte orange och mitt röda läppstift. Åt lunch för en stund sen: tomatsoppa, skinkmackor, sallad och juice. Yummie!

Puss!



image185

Kommentarer
Postat av: Crickaan

Åhh vad roligt att du skriver igen :) Och Grattis!

2008-01-26 @ 19:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0