Mardi

Igår var jag med Elise hela dagen. Vi träffades vid 13-tiden och gick till hennes universitet för att hon skulle fixa en sak, och sedan vidare till China Town där vi handlade riktigt billig mat. Ska nog försöka få med Laure dit någon gång, man kan nog spara in ganska mycket pengar där. Det mesta på förpackningarna är skrivet på kinesiska, men det är väl ändå bara mest reklam och ingredienser. Kanske "Kattinälvor, hundögon och kanariefåglar. 33% fett, 33% socker, 33% färgämnen". Eller "Får ej förtäras tillsammans med vatten om inte lättantändliga yttre och inre organ önskas." Eller varför inte "Förbättrat recept! Nu upp till 50% fler nedmalda fransmän!" Mycket kostar en euro eller under det. Det verkar finnas mycket gott där, även om jag inte skulle våga mig på något från chark- och fiskdisken; det stank i hela butiken av ruttet kött. Fräscht!

När vi hade handlat färdigt åkte vi tillbaka till Elises och Tibos lägenhet för te med Elises vän Marion. De pratade mest franska eftersom Marion inte kunde/ville prata engelska, så jag lånade Elises Mac en stund för att roa mig. Runt halv 19-tiden promenerade vi till St Ambroise där det var visning på en studio (minimal lägenhet med 1 rum + toalett och kök). Det stod 20 personer i kö utanför lägenheten för att titta på den! Den gick på 700 Euro tror jag, plus elektricitet och diverse avgifter, t.ex. deposition. Om en lägenhet kostar x antal euro så måste föräldrarna till studenten/studenterna som hyr tjäna x antal euro gånger hyran, så att päronen kan backa upp studenten ifall han eller hon skulle råka supa bort hyran. Det kallas att föräldrarna är "garanter". Detta gäller tyvärr endast franska familjer, och eftersom min mamma och pappa är svenskar så "gills" inte deras lön, utan endast Laures. Därför är det svårare för oss att hitta en lägenhet, eftersom vi har mindre "garantier" än andra.

Efter lägenhetsvisiten sa jag och Elise adjö till Marion och gick vidare till Sofias lägenhet (den som jag och Laure lånade över helgen) för att lämna tillbaka extranyckeln och för att hämta mina kvarglömda sockar. Därefter bar det av till Attac där vi köpte en femdeciliters fantastisk burk av Ben & Jerry's Vanilla Caramel Fudge. Sedan promenerade vi till Elises lägenhet, lagade middag, åt glass och såg CHAOS (en film) på TV.

Då Elise och Tibo bara har en säng fick jag lov att sova på golvet. Lite hårt med bara en sovsäck och två täcken men inte särskilt svårt att sova ändå. Gick upp vid åtta imorse eftersom Tibo skulle till jobbet och Elise till sitt universitet. Drack mintte och åt en bit chokladsockerkaka till frukost. Det är verkligen fransmännens grej att äta litet och sött till frukost. Jag förstår inte hur de klarar sig ända fram till lunch på det lilla! Stéphane och Laure äter chokladflingor med mjölk till frukost, sött vitt bröd (baguette) med Nutella på eller en pain au chocolat (chokladbaguette). Åt en stor skål chokladflingor härommorgonen och fick världens sockerchock. Livet passerade revy och golvet gungade. Nej, choklad duger inte på morgonen. Jag och Stéphane ska åka in till Pigalle och köpa svensk filmjölk på Affären. Han kom just tillbaka från ett möte angående lägenheterna i byggnaden vi bor i. Han har beställt ett kinesiskt leksaksskepp för 30 Euro på E-bay som han nu ska sälja för 50.. Elise har berättat att han är buddhist sen ungefär 7 år tillbaka, men det är tydligen mer som hans livsfilosofi än en religion för honom. Han mediterar, dricker inte, röker inte. Han har enligt Elise också en massa principer om hur man ska vara mot människor, djur och natur. Han sover i en japansk pyjamas som ser ut som en urvuxen karateutstyrsel och dricker te ur en skål till varenda mål mat (som oftast består av ris). Jag tror att vistelsen i St Denis kommer bli mer och mer intressant. Jag verkar dras till att dela boende med originella figurer med böjelser för yoga, meditation, renande av kroppen osv. (Nat, reds anm.)

Nu ska vi nog fara snart.. Över och ut.




Dagens låt: Beautiful Girls -Sean Kingston

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0