Lite senare samma dag

Har nyss kommit hem från Carrefour. Handlade ingenting, men vandrade gång upp och gång ner för att lära mig på ett ungefär vart allting finns. Jag har nämligen ingen vidare lust att irra runt i två timmar extra efter till exempel te, salsasås eller kakor. Så nu vet jag. På ett ungefär. De hade ett helt kylskåp med bara yoghurt. Med "kylskåp" menar jag inte ett sådant där litet som man har hemma i köket utan en riktigt fet en, där det i vanliga fall brukar få plats alla mjölkprodukter butiken har till försäljning. Laure och hennes bror äter nästan alltid efterrätt efter middagen, och i nio fall av tio blir det, just det, yoghurt. Min skarpögda slutsats: Fransmän verkar gilla yoghurt. Nästa gång jag far till Carrefour ska jag handla crème brûlée-glass och Pringles' Jalapeñochips. Jag var borta ganska länge, typ en och en halv timma tror jag. Stéphane ringde tillochmed och frågade om allt var okej. All together now: NAAAAW!!
På hemvägen kom det fram en sliskig typ i 70-talsglasögon och flottigt hår som frågade om jag ville stå modell för hans "paintings" och "drawings". Painter my ass...

Jag har också tidigare idag hunnit med att gå på Posten, där Stéphane postade ett brev. Sedan gick vi till BNP (la Banque Nationale de Paris) och skulle öppna ett bankkonto till mig. Det var ungefär 20 personer i kö när vi kom dit men jag fick gå före. Stéphane sa att det var för att de "gillar nya kunder". Snarare desperata efter nya kunder... I alla fall så fick vi komma in till ett särskilt kontor där en glasögon- och slipsprydd man hälsade oss välkomna. Efter noggrant studerande av mitt icke-franska pass, ett telefonsamtal om tillåtelse att ge mig ett bankkonto till någon som verkade vara mannenes chef, tusen frågor på franska om vad jag gjorde här, hur länge jag skulle vara här, vart jag bodde och vem som ägde lägenheten jag bodde i och så vidare bad han oss komma tillbaka en annan dag. Jag skall då ha med mig en kopia på dokumentet som visar att jag har kommit in på skolan, en underskrift från Stéphanes, Laures och Elises pappa eftersom det är hans lägenhet samt en kopia på hans id-kort. Vem sa att det var lätt att vara europé?

Suck, det här skulle ju bli ett kort inlägg. Nu blir det nyponsoppa!
Eftermiddagens låt: Painted by numbers -The Sounds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0