Thursday 13th of December

Igår onsdag efter skolan gick jag till Republique för att luncha med Simon. Det var jättekul! Vi gick till Monoprix och köpte mat och vin; en jättegod hummus med bröd till förrätt, färsk ravioli med getostfyllning och en tomatsallad till varmrätt, ost och sallad och sedan Madeleines och kaffe till efterrätt. Har lite mer ångest nu än förut; Simon berättade i detalj om hur komplicerad franskans grammatik egentligen är, och hur många nätter jag kommer gråta på grund av den. På vägen hem köpte jag "houx" en slags mistel med röda bär. Jag frågade efter "Gui", den med vita bär, men floristen informerade om att Gui var till för nyår, och det är den man vanligtvis kysser någon under, för att få god tur under det kommande året. Houx är en random växt som man sätter på väggen/i taket som prydnad under julen.
På kvällen pratade jag med Mattias på Skype och sedan gick jag till grannen (bara Quentin var hemma, Valentin var på fest) och såg en jätteskum, engelsk skräckfilm som hette Hysterical. Jag la mig i sängen halv fyra.

Idag, efter en outhärdlig lektion (jag orkar inte med läraren snart!) gick jag och Anna-Carin hem till mig, och sedan till FranPrix och ett boulangerie där vi handlade mat. Sedan gick vi en liten runda i Charonne och tittade i söta småbutiker. Efter det gick vi tillbaka och gjorde tarte à la tomate och sallad och avocado, med en slags syltlängd och éclair au chocolat till efterätt. Allt tillsammans med rosévin! När jag åt lunch (runt 16-tiden) hade jag inte ätit på 13 timmar. Lunchen med Simon igår var väldigt stor så jag var så mätt att när jag var hungrig igen var klockan runt 22-tiden och då orkade jag inte ställa mig och laga mat. Imorse vaknade jag lite sent så jag hann inte äta någon frukost. Efter maten blev vi i alla fall slöa ett par timmar, satt på FaceBook och tittade i min nya Ann Summers-katalog som kom idag.

Strax före sju gjorde vi oss i ordning för att åka till Henrik (i Pyrénées, stationen efter Belleville på ligne 11) där han hade en liten luciavaka med glögg och lussekatter. Vi lyssnade på julmusik och det var så mysigt! Nu börjar julkänslan komma på riktigt känner jag. Längtar efter snö! Det var jag, Anna-Carin, Cecilia, och fyra tjejer som också går på Accord. De heter Josefin, Hanna... och sedan minns jag inte. Fyra stycken var de i alla fall. Har precis kommit hem så nu ska jag diska undan efter lunchen. Elise och Laures och Elises morfar var här idag också, och jag/min familj fick en present av dem! De är SÅ söta!!!

Nu blir det diska, sedan FaceBook och sängen.


Dagens låt: Natten går tunga fjät -Random Luciakör




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0